wtorek, 27 września 2011

Moja pierwsza czapka bez szwów - instrukcja

    
   To moja pierwsza czapka, zrobiona na drutach ponczoszniczych. Potrzebowałam czasu, aby przekonać się, że nie taki diabeł straszny jak go malują. Włóczka ma strukturę sznurkową i jest przeznaczona do noszenia na wiosnę lub jesień, nie jestem pewna czy spełni swoją funkcję zimą, ale obiecuję to przetestować :)





 

Materiały:
- druty nr 4 (ponczosznicze lub  z żyłką; ja wybrałam ponczosznicze, ponieważ nie umiem robić na drutach z żyłką :) mam nadzieje, że kiedyś się przełamię i posiądę tę umiejętność),
- dowolna włóczka,
- igła,

Wykonanie: 

1. Na druty nabrać 84 o. i przerobić pojedynczym ściągaczem 13 okrężeń.

2. Po 13 okrężeniach wyrobić z każdego oczka lewego dwa oczka (= 126 oczek).

3. Rozpocząć wykonywanie wzoru rombów ( obszar zaznaczony ramką).  W przypadku mojej czapki, wzór rombów powtórzyłam 7 razy (7 x 18 o.  = 126 o.). Przerobić 41 okrężeń według schematu zamieszczonego poniżej.  
   W gazecie wzór rombów wykorzystano do stworzenia swetra. 

"DAMA W SWETRZE" NR 11-12, LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2007, STR. 19
4. W 42 okrążeniu rozpocząć gubienie oczek według schematu zamieszczonego poniżej. Aby dokładnie przyjżeć się schematowi, najlepiej powiększyć zdjęcie. Kropką zaznaczono w którym miejscu zaczyna się wzór. W okrężeniach: 42, 44, 46, 48, 50, 52, 54 i 56 odejmowane jest 14 oczek.
    Schemat gubienia oczek powstał na podstawie prób i błędów, tak aby stworzyć harmonijne zakończenie. 



5.  Gdy na drucie pozostanie 14 oczek, odcinamy włóczkę, nabieramy wolne oczka na igłę, mocno zaciągamy i gotowe.






24 komentarze:

  1. Bardzo dobrze Ci wyszła! Nie mogę uwierzyć że to Twoja pierwsza! Świetny wzór i super kolorek włóczki ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna czapka.I nie martw się zimą .Póki co możesz ją przecież testować teraz ,jesienią:)))
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękna czapka i bardzo ładny kolor!Jesienią też może sie przydać,a na zimę zrobisz sobie cieplejszą:)Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. no no Kochana....jak na pierwszą na 4 druty to niczego sobie, moja trzecia i piąta nie była tak świetna jak jest dobracowana Twoja pierwsza:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pięknie sobie poradziłaś :))
    Z doświadczenia wiem, że nie jest łatwo władać 4 drutami, a na żyłce łatwiej, tylko trzeba się przekonać i spróbować ;)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. @Anka@, @Magiczna Fabryka@
    Wrzesień zachwyca pogodą więc narazie czapki nie przetestuje :) Mam jednak nadzieję, że będzie się dobrze nosić :) Kolor niebieski powrócił do moich łask :)

    @kpkacha@
    Oj wiele trudu kosztowała ta czapka i powstawała powolutku, ale przyznam, że czapki bez szwów wygladają pięknie. W przypadku tej czapki szew zniszczyłby cały efekt i wzór nie wyglądałby efektownie.

    @juta@, @Lucynka@
    Napewno przetestuję czapkę jesienią, ale póki co pogoda jest słoneczna i czapka jest zbędna. Przed zimą napewno zdążę zrobić kolejną do kolekcji:)

    @agadzieje@
    Myśle, że dzięki temu, że robiłam już rękawiczki na pięciu drutach to było mi odrobinę lżej z czapką. Wzór był czasochłonny, ale ostatecznie wszystko się udało :)

    @Joanna@
    Moja pierwsza próba z drutami z żyłką nie powiodła się, ale mam nadzieję, że jeszcze się nauczę pracy z nimi :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Witaj
    Dziękuję za pamięć w sprawie dzieciaczkowych ciuszków:)
    Włóczka już zamówiona:)

    mój adres mail:
    m.agga@gazeta.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. @agadzieje@
    Mam nadzieje, że wzory będą dla Ciebie pomocne :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Pierwszy raz i takie cudeńko Ci wyszło! Podoba mi się, lubię takie czapki! Fajne zdjęcia:)))

    OdpowiedzUsuń
  10. @guga@
    Spodobało mi się tworzenie czapek bez szwów, już szukam kolejnych wzorów, które mogłabym zastosowac w dzierganiu nakryć głowy.

    OdpowiedzUsuń
  11. O trzeba bedzie wyprobowac! Potrzebuje pilnie czapy jesiennej :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Czapka bardzo fajna! Podziwiam precyzję wzorów. A na drutach z żyłką robi się łatwiej jak na czterech. Spróbuj koniecznie przy następnej czapce :)

    OdpowiedzUsuń
  13. @Eugenia@
    Chyba się skuszę na te druty z żyłką, oby mi się udało :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Super!!! szkoda, że dla mnie to czarna magia..;(

    OdpowiedzUsuń
  15. @Malko@
    Dla mnie to też kiedyś była czarna magia, ale małymi kroczkami można dojść do wszystkiego :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Genialna!!!
    A nie robisz czasem kursów "jak czytac te wszytskie kropeczki, znaczki itp" dla mnie to czarna magia..:/
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. @Deilephila@
    Jeśli powiększysz zdjęcie z wzorem, to tam jest wszystko wyjaśnione. Problem w tym, że każde wydawnictwo przyjmuje różne oznaczenia. Mi zajęło trochę czasu zrozumienie tej "chińszczyzny" do dziś się uczę. W razie pytań pisz śmiało :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  18. Witam
    Pozwoliłam sobie skorzystać z tego wzoru, Twoja czapka wygląda rewelacyjnie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Witaj Kokotku!

    Mam kilka pytań i mam nadzieję ze w wolnej chwili mi odpiszesz :)

    1. Piszesz że dobierasz oczka z oczek lewych? Jak to robisz że nie widać dziurek? Ja zawsze dodawałam jedno lub dwa oczka z oczek prawych, lapałam nitke między oczkami prawymi i przerabiałam na prawo, nawet jak dodaję jedno oczko tworzy się dziurka, w niektórych wzorach ażurowych naet fajnie to wygląda ale jak robie ścieg warkoczowy to dziurki wyglądaja nie estetycznie.
    2. Od jakiegoś czasu robię czapki i wszystkie mi się rościągają już po kilku noszeniach, kiedys myślałam że to wina złej jakościowo włóczki ale miałam rózne rodzaje włoczek tanich i drogich producentów i z każdymi robi się to samo, czapka zrobiona leży idealnie, po paru noszeniach rozsiągają się w obwodzie. Nie lubie robić za ciasnych i i miec nadzieje że sie rozciągnie poniewaz raz tak zrobiłam i czapka choć juz stara do dziś na dorobiony klin na wysokości ściągacza. A poza tym bardzo ciasna czapka poprostu mnie "gryzie". Czy jest jakis sposób żeby czapki się nie rozciągały?
    3. Ost. pytanie. Pamiętasz może ile nabierasz oczek na czapkę? Wiem że to zależy od grubości włóczki,tego z ilu nitek jest robiona, obwodu głowy itp ale np przy sredniej grubości drutach takiej gdzie producent zaleca druty 3,4 w przypadku robienia nitka pojedyńcza i podwojna?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam i postaram się pomóc,
      1. Dlaczego nie ma dziurek? Oczko dobrane, które powstaje u mnie z nitki poprzecznej, przerabiam jako oczko lewe przekręcane. Wtedy dziurki są minimalne lub wcale ich nie ma. Tak wygląda lewe oczko przekręcane http://www.dmc-cw.com.pl/dmc.php?978,oczko-lewe-przekrecone, a tak wygląda dodawanie oczka prawego przekręcanego http://www.dmc-cw.com.pl/dmc.php?988,dodawanie-oczek-brzegowych.
      2. Moje czapki też się rozciągają, ale nigdy nie robię ich za ciasnych. Może postaraj się robić głębsze czapki, wtedy ściągacz, który znajdzie się poniżej ucha będzie lepiej trzymał całość.
      3. Ile oczek na czapki? Nie da się tego przewidzieć. Robiłam czapki, na które nabierałam 50 oczek i takie, na które nabierałam 108 oczek. Ja zawsze robię próbkę tzn. nabieram 15 oczek i przerabiam kilka rzędów ściągaczem. Potem mierze ile centymetrów zajmuje 10 oczek i na tej podstawie obliczam ile musze nabrać na obwód. Kiedyś robiłam czapki bez próbki i zawsze były za duże. Tworzenie próbki, mimo że jest mozolne to ułatwia pracę. Każdy ma swój indywidualny styl przerabiania oczek, jedna osoba zrobi to ciaśniej inna luźniej, dlatego nie polecam korzystania z próbek innych.

      W razie dalszych pytań pisz śmiało. Pozdrawiam Kokotek

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogging tips