sobota, 9 czerwca 2012

"WARKOCZOWY PATENT" czyli jak stworzyć czapkę i recenzja na moim blogu


  Witajcie Kochani, dziś pierwsza recenzja włóczki na moim blogu. Historia tego wpisu zaczęła się od propozycji przetestowania włóczki  Diva Strech Alize (zajrzyj tutaj)  ze sklepu http://motki.com.pl (zajrzyj tutaj). Po samodzielnym wybraniu koloru zdecydowałam, że zrobię z tej włóczki czapkę.
  Pierwsza czapka, jak wynikało z moich planów miała być beretem, który już wykonywałam (zajrzyj tutaj). Po zrobieniu ściągacza i wykonaniu dwóch rzędów wzoru, nie byłam do końca zadowolona z postępów pracy, dlatego postanowiłam zacząć robótkę od początku. Nie lubię uczucia, które towarzyszy pruciu włóczki. Zawsze mi szkoda wykonanej pracy i czasu, który na to poświeciłam. Ale jak wiadomo sztuka wyborów to BARDZO trudna sztuka. 
  Druga czapka była już bliższa ideału. Ale po 25 rzędach okazało się, że jest za ciasna. Ponieważ w czapce zastosowałam warkocze, to one właśnie w trakcie krzyżowania  "pozjadały" mi trochę oczek. Zawsze staram się pamiętać, aby przy czapkach i wzorach z warkoczami nabierać więcej oczek niż zakładam. W przypadku drugiej czapki zapomniałam o tej zasadzie, dlatego nastąpiło ponowne prucie.
  Trzecia czapka to był prawie ideał. Po zrobieniu ściągacza wyrobiłam z każdego oczka lewego dwa oczka prawe i tym sposobem zabezpieczyłam się przed zbyt małym obwodem czapki. We wzorze połączyłam warkocze zrobione wzorem patentowym (na zmianę oczko prawe patentowe i oczko lewe patentowe), a pomiędzy warkoczami przerabiałam oczka lewe. Jak wiadomo wzór patentowy jest bardzo włóczkożerny i robótki przybywa powoli. W efekcie tego eksperymentu, fragmenty czapki zrobione oczkami lewymi zaczęły tworzyć fale i nieładnie się marszczyć. Wynikło to zapewne z faktu, że te właśnie fragmenty były dłuższe niż warkocze zrobione wzorem patentowym Dlatego po 43 rzędach robótka nadawała się do prucia.


  Czwarta czapka, która "pożarła" 200 gram włóczki, to ideał. Nauczona błędami trzech wcześniejszych czapek, wyeliminowałam wszystkie błędy, a efekty tej pracy możecie oglądać poniżej.  


RECENZJA WŁÓCZKI

  • waga/długość - 100 g / 400 metrów
  • skład  8% Pbt Elastic, 92% Mikrofiber Akrilik
  • zalecany numer drutów 2, 3,5 mm
  • próbka 10 cm x 10 cm - 20 oczek x 49 rzędów
"Niezwykle ciekawa włóczka. Dodatek elastycznego materiału sprawia iż posiada ona właściwości gumki. Dostępna w przepięknych kolorach.
Włóczka idealna na dzianinę, która ma być obcisła (nie ciasna). Przędza pracuje jak pończocha, przylega gdzie ma przylegać i nie blokuje gdzie nie trzeba. Spleciona jak sprężynka, zachowuje się jak sprężynka."


MOJA OPINIA:
  Uwielbiam otwierać paczki z włóczką, chociaż nie zdarza mi się to często. W paczce od sklepu  motki.com.pl (zajrzyj tutaj) znalazłam dwa motki włóczki  Diva Strech Alize (zajrzyj tutaj).  Włóczka przypomina strukturą włóczkę z której zrobiłam moją pierwszą czapkę bez szwów (zajrzyj tutaj). W porównaniu jednak do wyżej wymienionej  Diva Strech Alize jest bardziej rozciągliwa i elastyczna.    Wizualnie jej struktura przypomina sznurek i  zachowuje się jak sprężyna. W początkowych etapach pracy ta "sprężynkowa włóczka" uciekała mi z palców. Działo się to dokładnie w momencie, gdy kończył się fragment włóczki nawinięty na palec wskazyjacy lewej ręki. Później przyzwyczaiłam się do pracy z tą włóczką i potrafiłam okiełznać niesforną "sprężynkę".
   Drugą cechą tej włóczki jest jej jedwabistość. Dokładnie chodzi tu o uczucie delikatnej śliskości, gdy przesuwamy włóczkę po palcach. W czym mi to pomogło? Mimo że, kilka razy prułam czapkę i nie zwijałam sprutej włóczki w kłębek, przy dalszej pracy włóczka nie plątała się, a śmiało wychodziła z sprutego misz-maszu. 
  Taki rodzaj włóczki nazywam roboczo surową, ponieważ nie ma ona puszystości typowej włóczki.  Dlatego też uważam, że świetnie nadaje się do wzoru patentowego, który stwarza wrażenie puszystości. Zrezygnowałam z pomysłu wykonywania czapki oczkami lewymi, ponieważ czapka za bardzo przylegała do głowy i wyglądała jak czepek pływacki.  Włóczka jest cienka 100g to 400 metrów włóczki, dlatego ja robiłam czapkę nitką potrójną.


  Mam nadzieję, że moja opinia będzie dla Was pomocna przy wyborze kolejnej włóczki. Wszelkie pytania kierujcie w komentarzach, postaram się jak najszybciej odpowiadać. Pozdrawiam Wasz Kokotek 

CZAPKA "PATENT NA WARKOCZ"




MATERIAŁY:
Druty: 4,5 mm
Włóczka: Czapkę robiłam nitką potrójną.  200 g Diva Stretch Alize kolor 245 Mavi Turkuaz (zajrzyj tutaj)
Obwód głowy: 56 cm


WYKONANIE:
Na druty 4,5 mm nabrać 84 oczka + 2 oczka brzegowe.

rzędy 1-10: przerobić 10 rzędów ściągaczem pojedynczym ( na zmianę oczko prawe i lewe),


rząd 11:   z każdego oczka lewego wyrobić 2 oczka prawe, oczka prawe przerobić bez zmian - mamy razem 126 oczek prawych + 2 oczka brzegowe,      

rzędy 12 - 18: pomiędzy oczkami brzegowymi przerabiamy na zmianę *1 oczko patentowe prawe, 1 oczko patentowe lewe*, powtarzać do końca rzędu od *   

rząd 19:  1 oczko brzegowe, * przekładamy 6 oczek patentowych na drut pomocniczy z tyłu robótki, przerabiamy  6 oczek patentowych, przerabiamy oczka patentowe z drutu pomocniczego; 9 oczek patentowych*, przerabiamy do końca rzędu od *, oczko brzegowe.
Pamiętamy aby oczka patentowe przerabiać tak jak powstają - raz prawe raz lewe. Przy krzyżowaniu oczek niektóre warkocze będą się zaczynać od oczek prawych, a inne od lewych.      

rzędy 20 - 22: pomiędzy oczkami brzegowymi przerabiamy na zmianę *1 oczko patentowe prawe, 1 oczko patentowe lewe*, powtarzać do końca rzędu od *

************************************************************************************

rząd 23: pomiędzy oczkami brzegowymi przerabiamy na zmianę *1 oczko patentowe prawe, 1 oczko patentowe lewe*, powtarzać do końca rzędu od *   

rzędy 24 - 34: powtarzać rzędy od 12 - 22,

***********************************************************************************

rzędy 35 - 42: pomiędzy oczkami brzegowymi przerabiamy na zmianę *1 oczko patentowe prawe, 1 oczko patentowe lewe*, powtarzać do końca rzędu od *  

rząd 43:  1 oczko brzegowe, * 11 oczek patentowych, przekładamy 4 oczka patentowe na drut pomocniczy z tyłu robótki, przerabiamy  6 oczek patentowych, przerabiamy oczka patentowe z drutu pomocniczego*, przerabiamy do końca rzędu od *, oczko brzegowe. 

rzędy 44 - 46:  pomiędzy oczkami brzegowymi przerabiamy na zmianę *1 oczko patentowe prawe, 1 oczko patentowe lewe*, powtarzać do końca rzędu od *  

***********************************************************************************


rzędy 47 - 54: pomiędzy oczkami brzegowymi przerabiamy na zmianę *1 oczko patentowe prawe, 1 oczko patentowe lewe*, powtarzać do końca rzędu od *  

rząd 55:  1 oczko brzegowe, * 11 oczek patentowych, przekładamy 6 oczek patentowych na drut pomocniczy z tyłu robótki, przerabiamy  4 oczka patentowe, przerabiamy oczka patentowe z drutu pomocniczego*, przerabiamy do końca rzędu od *, oczko brzegowe. 

rzędy 56 - 58:  pomiędzy oczkami brzegowymi przerabiamy na zmianę *1 oczko patentowe prawe, 1 oczko patentowe lewe*, powtarzać do końca rzędu od *

***********************************************************************************

rzędy 59 - 82: przerabiamy 2 x jak 23-34,

***********************************************************************************
                       
rzędy 83 - 90: pomiędzy oczkami brzegowymi przerabiamy na zmianę *1 oczko patentowe prawe, 1 oczko patentowe lewe*, powtarzać do końca rzędu od *

***********************************************************************************


GUBIENIE OCZEK
oczka gubimy w trakcie krzyżowania na drucie pomocniczym znajdującym się z tyłu robótki, 


PRZYKŁADOWE GUBIENIE OCZEK


GUBIMY PO 2 OCZKA W KAŻDYM WARKOCZU

rząd 91:  1 oczko brzegowe, * 11 oczek patentowych, przekładamy 6 oczek patentowych na drut pomocniczy z tyłu robótki, przerabiamy  4 oczka patentowe, przerabiamy 3 oczka razem z drutu pomocniczego, przerabiamy pozostałe oczka z drutu pomocniczego *, przerabiamy do końca rzędu od *, oczko brzegowe - mamy 114 oczek + 2 oczka brzegowe,

rząd 92 i wszystkie rzędy parzyste: oczka patentowe przerabiamy jak powstają, 

rząd 93:  1 oczko brzegowe, * przekładamy 6 oczek patentowych na drut pomocniczy z tyłu robótki, przerabiamy  6 oczek patentowych, przerabiamy 3 oczka patentowe razem z drutu pomocniczego, przerabiamy pozostałe oczka z drutu pomocniczego; 7 oczek patentowych*, przerabiamy do końca rzędu od *, oczko brzegowe - mamy 102 oczka + 2 oczka brzegowe.


rząd 95:  1 oczko brzegowe, * 9 oczek patentowych, przekładamy 4 oczka patentowe na drut pomocniczy z tyłu robótki, przerabiamy  4 oczka patentowe, przerabiamy 3 oczka razem z drutu pomocniczego, przerabiamy pozostałe oczka z drutu pomocniczego *, przerabiamy do końca rzędu od *, oczko brzegowe - mamy 90 oczek + 2 oczka brzegowe,

GUBIMY PO 4 OCZKA W KAŻDYM WARKOCZU

rząd 97: 1 oczko brzegowe, * przekładamy 6 oczek patentowych na drut pomocniczy z tyłu robótki, przerabiamy  6 oczek patentowych, przerabiamy 2 x 3 oczka patentowe razem z drutu pomocniczego; 3 oczka patentowe*, przerabiamy do końca rzędu od *, oczko brzegowe - mamy 66 oczka + 2 oczka brzegowe.


rząd 99: 1 oczko brzegowe, * przekładamy 6 oczek patentowych na drut pomocniczy z tyłu robótki, przerabiamy 2 oczek patentowych, przerabiamy 2 x 3 oczka patentowe razem z drutu pomocniczego; 3 oczka patentowe*, przerabiamy do końca rzędu od *, oczko brzegowe - mamy 42 oczka + 2 oczka brzegowe.

rząd 101:  przerabiamy 2 oczka razem na prawo - mamy 21 oczek + 2 oczka brzegowe

Nawlekamy nitkę na igłę, nabieramy wolne oczka i zaciągamy. Zszywamy i dekorujemy pomponem :):):):):):)

GOTOWE !!!





45 komentarzy:

  1. Podobasz mi się w niebieskim. Śliczne wykonanie czapki. Natrudziłaś się ale wyszło. Nie znam tej włóczki i szczerze jestem ciekawa, co jeszcze można zrobić z tego rodzaju włóczki. Skarpetki, rękawiczki? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z włóczką można poeksperymentować. Ja polecałabym ją do zrobienia np. szala kominowego. Wybrałabym ponownie wzór patentowy, żeby nadać całości puszystości. Myślę, że taki szal mógłby być zrobiony wzorem warkoczowym tak jak czapka lub patentowym ściagaczem. Każdy efekt byłby ciekawy.

      Usuń
  2. Bardzo fajna czapka! Pięknie Ci w tym kolorku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Kiedyś połowa mojej szafy była w takim kolorze :):):) co w pewnym stopniu mnie przerażało. Teraz staram się pokochać wszystkie kolory :):):) A moja ostatnia miłość to pomarańcz.

      Usuń
  3. Bardzo ładna czapka i do twarzy Ci w niej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzę jeszcze o rękawiczkach do kompletu :) Chciałabym, aby były niebieskie z białym motywem gwiazdy.

      Usuń
  4. Super :-)
    Świetna czapka :-)
    Śllicznie w niej wyglądasz.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, staram się wprowadzać jak najwięcej kolorów do moich robótek. A ten kolor jest prawie identyczny jak ten, który zastosowałam przy futrzanej czapce http://eksperymentyzdrutami.blogspot.com/2011/12/futrzana-czapka-z-nausznikami.html

      Usuń
  5. Bardzo fantazyjny warkocz - gratuluję. Ja pół ostatniej nocy robiłam szafirową czapkę z warkoczami dla dziewięciolatka. Jak tylko oczy otworzyłam rano, to ją sprułam, bo za mała
    i zaczęłam od nowa.Jak przeczytałam historię tej czapki, to nie czuję się osamotniona w zmaganiach.Dziękuję za poprawienie mi humoru. Po skończeniu swoją czapkę zamieszczę na blogu "Koronki Iwonki". Serdecznie zapraszam - Iwona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja często pruję moje prace i już się do tego przyzwyczaiłam. Nie powiem, żebym to kochała, bo zawsze szkoda mi wykonanej pracy, ale czasem efekt ostateczny wymaga czasu. Pamiętaj, że świat należy do wytrwałych. Kilkanaście miesięcy temu zrobiłam czapkę w całości i wtedy dopiero zrozumiałam, że mi się nie podoba. Niestety nie miałam serca jej pruć. Dlatego odleżała swoje w szafie i gdy nie czułam już do niej sentymentu to sprułam i zabrałam się do pracy od poczatku. Dlatego nie poddawaj się i ciesz się pracą na drutach :):):)

      Usuń
  6. I jeszcze pytanie: myślisz, że na skarpetki jest wystarczająco wytrzymała? Zastanawiam się jakby było z przecieraniem? Bo taka sprężysta włóczka skarpetkowa mogłaby być ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że w przypadku skarpetek ta włóczka się nie sprawdzi. Przyznam, że jeszcze nigdy nie robiłam skarpet, ale dla własnej wygody wybrałabym włóczkę, która ma w swoim składzie jak najwięcej wełny.

      Usuń
  7. Czapka bardzo ładna, choć kolor nie mój i o tej porze roku - rozumiesz - mało kusi:) Z wielkim zainteresowaniem przeczytałam recenzję włóczki. Jestem przekonana, że bardzo przypadłaby do gustu moim córkom, lubiącym dopasowane ciuszki. Twoja opinia zachęca do kupna i wypróbowania :)
    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że testowanie włóczki sprawiło mi ogromną radość, chociaż była też zajęciem czasochłonnym i stresującym, ale w pozytywnym sensie.

      Usuń
  8. Ciekawy wzór warkoczowy zastosowałaś a kolor obłędny:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja uwielbiam warkocze i wszelkie przeplatane wzory. Fascynuje mnie, gdy w robótce coś się dzieje.

      Usuń
  9. Śliczna czapeczka i kolorek bardzo w moim guście. Po tych wszystkich przejściach. Pruciu, kombinowaniu w końcu masz taką jak chciałaś

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie jest to czapka okupiona cierpieniem, ale jestem z niej bardzo zadowolona :):):):)

      Usuń
  10. Fajna czapa. A czy 200g na głowie to nie jest za ciężko?
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm przyznam szczerze, że nie czuję, żeby ta czapka była ciężka. Ale porównam ją z wagą innych czapek i dam znać :):):)

      Usuń
  11. Ta czapka podobała mi się od zawsze :) A opis jest tak dokładny, że nie pozostaje nic innego jak tylko dziergać, dziergać, dziergać...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam więc do owocnego dziergania. Czapka jest bardzo ciepła, nawet tłumi niechciane odgłosy.

      Usuń
    2. Teraz widzę, że gafę palnęłam. Zupełnie nie wiem jak mogłam tą czapkę pomylić z jakąś już wcześniej pokazywaną na blogu. Ale ze mnie gapa... Ale to pewnie wszystko dlatego, że każda z Twoich czapek Kokotku jest rewelacyjna :)

      Usuń
    3. Kochana, nie ma się czym przejmować, życie z gafami jest o wiele weselsze ;)

      Usuń
  12. Superowa czapa :)) Trzeba dziergać, bo tu zima zaraz przyjdzie i znowu w uszy zmarznę :)) Kokotku będzie mi bardzo miło jak dodasz swoją opinię na temat włóczki na http://recenzje-wloczek.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Kasiu, napisałam dziś do ciebie e-mail w sprawie recenzji.

      Usuń
  13. Olá Tudo bom ?
    Seus trabalhos são muito bonitos. Esse gorro azul ficou maravilhoso !

    Beijos
    Valeria Allão

    OdpowiedzUsuń
  14. Ale piekna!! Jestes niesamoiwta, 4 razy meczyc to samo,ale masz penosc ze dosżłaś do perfekcji:)
    dziekuje za opis!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Druty nauczyły mnie cierpliwości.

      Usuń
  15. ps jak przerabia sie oczko patentowe??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są dwie techniki przerabiania tego wzoru. Ja opiszę ten z którego sama korzystam. Pierwszy rząd przerabiam jak w ściagaczu pojedynczym (o.p., o.l.). W drugim rzędzie oczka lewe przerabiamy normalnie, a przy oczkach prawych wbijamy się rząd niżej, czyli przearabiamy oczko, które nie leży na drucie, tylko oczko będące niżej oczka leżącego na drucie. Kolejne rzędy przerabiamy tak jak drugi. W razie dalszych pytań pisz śmiało.

      Usuń
  16. Kokotku śliczną czapkę zrobiłaś!!! Warkocz fantazyjny i fantastyczny!!! Przeważnie jak coś powstaje w wielkim trudzie to efekt końcowy jest rewelacyjny!!! Opis wykonania i opinia o włóczce bardzo pomocne, dzięki:)
    Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam do pracy z drutami. Dziś zamieszczam wpis o wzorze patentowym.

      Usuń
  17. Jeju mam taką czapkę tylko czarną na prawdę podziwiam cie i zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Ostatecznie wyszła pięknie. Też nienawidzę prucia, jak widać zdarza się to nawet najlepszym. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Piękna czapka! Przed "wzięciem" się za druty nie sądziłam, że będę podziwiać czapki, szaliki, kominy, rękawiczki.... No, ale stało się! M.in. dzięki odzewowi z Twojej strony, przez co nie miałam wymówek, by się zniechęcić. Po włóczkę sięgam po raz kolejny sezonowo, choć nie mam zbyt wiele czasu na studiowanie nowych sposobów... Porozglądam się tu dziś trochę i może znajdę jakąś inspirację dla siebie. A warto, bo włóczka jest w moim nowo ulubionym kolorze - burgunda :) Pozdrawiam! Emili

    OdpowiedzUsuń
  20. Dziękuje za tak dokładne opisanie poszczególnych czapek. Zrobiłam już z Pani pomocą 2 czapki Panda moje córki są zachwycone.

    OdpowiedzUsuń
  21. Witaj :) Wlasnie zaczelam czapke jaka juz wykonalas, mam nadzieje ze wyjdzie w sam raz, nienawidze proc i szczerze to robilam to moze zaledwie ³ razy... znudzily mi sie juz proste robotki, trzebapojsc dalej, pozdrawiam Sówka

    OdpowiedzUsuń
  22. Mam włóczkę rozm. 6. Myślę, że robiąc pojedynczą nitką otrzymam efekt potrójnej, którą Pani robiła. Jak Pani myśli? No i druty mam 4 albo 8. Nie wiem czy 4 nie będą za cienkie, a 8 za grube... Proszę o radę. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ważna jest grubość i długość nitki, która widnieje na etykietce. Zanim zacznie Pani robić czapkę proszę zrobić próbkę, a wtedy zapewne wszystko się uda. Jeśli ma Pani dylemat dotyczący rozmiaru drutów, proszę zrobić próbkę na wybranych czyli na 4 i 8 i wtedy zdecydować, która wygląda lepiej. W razie pytań proszę pisać. Pozdrawiam

      Usuń
  23. Witam. Bardzo ładna czapka, aż chciałoby się taką samą mieć. Dlatego też mam pytanie. W jaki sposób zrobić dwa oczka prawe z jednego oczka lewego (rząd 11)? Bardzo proszę o radę. Pozdrawiam i gratuluje umiejętności. Jestem pod wrażeniem tego co Pani potrafi stworzyć na drutach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam serdecznie. Aby ułatwić sobie pracę możesz przerobić oczko lewe jako prawe, a następnie z nitki poprzecznej pomiędzy kolejnymi oczkami wyrobić kolejne oczko prawe.

      Aby wyrobić z jednego oczka dwa, przerabiasz oczko normalnie, ale nie ściągasz go z lewego drutu, tylko przerabiasz oczko niższego rzędu jeszcze raz.

      Usuń
  24. Cześć :) Proszę o rade ;) Chciałabym wydziergać tą czapkę ale z bardzo grubej włóczki ( włóczka z 30 % wełny alpaki i 10 % owczej 150g/120m). Czy przy takiej włóczce ścieg patentowy się sprawdzi czy przerabiać normalnie oczka lewe i prawe? Czy bez oczek patentowych warkocz wyjdzie równie ładny?
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, osobiście uważam, że z powodzeniem możesz zastąpić ściągacz patentowym zwykłym, ale oczka patentowe są o wiele ładniejsze od zwykłych. Zrób próbkę dwóch ściegów, a kiedy je porównasz będziesz wiedziała, który bardziej Tobie odpowiada. Pozdrawiam.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogging tips