sobota, 27 października 2012

Jak zrobić czapkę z motywem warkocza - instrukcja.

CZAPKA Z MOTYWEM WARKOCZA



Materiały:
- 100 gram, włóczka Kotek, 100 % akryl, 300 m / 100 g,  50 w kolorze khaki (zgniła zieleń) i  złotej (musztardowa)
- druty 5,5 mm,
- igła,
- nożyczki,

Wykonanie:
1. Na druty nabieramy nitką podwójną 60 oczek + 2 oczka brzegowe i przerabiamy 8 rzędów ściągaczem pojedyńczym.


2. Zmieniamy włóczkę na musztardową i przerabiamy dziewiąty rząd oczkami prawymi, wyrabiając z każdego oczka lewego dwa prawe. Tym sposobem liczba oczek zwiększa się do 90 (+2 oczka brzegowe). Zawsze stosuję ten zabieg, jeśli wprowadzam warkocze do wzoru, ponieważ moje włóczkowe warkocze zmniejszają obwód czapki. 


3. W 10 rzędzie przerabiam oczka następująco (lewa strona czapki):  *12 oczek lewych, 6 oczek prawych*, ten schemat powtarzam do końca rzędu.  W mojej czapce zastosowałam warkocze na 12 oczek prawych, które będą biegły z prawej strony czapki, dlatego gdy jestem na lewej stronie czapki muszę te oczka przerobić jako lewe. W mojej czapce będzie 5 warkoczy.


4. W 11 rzędzie krzyżujemy oczka na warkocze: *6 oczek lewych, 3 o.p. przełożyć na drut pomocniczy z tyłu robótki, 3 oczka prawe, oczka z drutu pomocniczego przerobić na prawo, 3 o. p. przełożyć na drut pomocniczy z przodu robótki, 3 o. p., oczka z drutu pomocniczego przerobić na prawo*, powtarzamy do końca rzędu od *. Jeśli opis jest dla Was zbyt zawiły, poniżej zamieszczam schemat.

5. W rzędach 12-14 oczka przerabiamy jak powstają.


SCHEMAT WARKOCZY Z ZAZNACZONYMI KOLORAMI


6.  Ważną rzeczą przy tworzeniu tej czapki są paski i moment przechodzenia w drugi kolor. Aby wygladało to estetycznie w rzędach gdzie zmieniam kolor wszystkie oczka przerabiam na prawo (patrz schemat rząd 15 i 21), natomiast w drugim rzędzie zmiany koloru, na lewej stronie, oczka warkocza przerabiam zgodnie z tym jak powstają, a oczka dzielące warkocze przerabiam na prawo.  Na zdjęciu poniżej widać lewą stronę czapki, dzięki zabiegowi opisanemu powyżej uniknęłam widocznych elementów łączenia na prawej stronie. W pozostałych rzędach, lewej strony czapki, oczka przerabiam jak powstają.

LEWA STRONA CZAPKI


7. Po wykonaniu 26 rzędów, które obejmują rzędy od 9 do 34, przechodzimy do redukowania oczek.

  • oczka redukujemy po obu stronach warkoczy, przerabiając razem 2 oczka na lewo, w co drugim rzędzie, do momentu, gdy zostaną nam dwa oczka lewe. Tym sposobem odejmujemy 10 oczek w redukowanych rzędach, rząd 35 - 80 oczek, rząd 37 - 70 oczek,
  • rząd 39 przerabiamy następująco: *1 oczko lewe i 3 oczka prawe przekładamy na drut pomocniczy z tyłu robótki, 3 oczka prawe, 1 oczko lewe i prawe z drutu pomocniczego przerabiamy razem na prawo, pozostałe oczka z drutu pomocniczego przerobić jak powstają, 3 oczka prawe przekładamy na drut pomocniczy z przodu robótki, 2 oczka prawe, 1 oczko prawe i jedno oczko lewe przerabiamy razem na prawo, oczka z drutu pomocniczego przerabiamy na prawo*, powtarzamy od * do końca rzędu :) (mamy 60 oczek)
  • rząd 40:* 3 o.l., 6 p. l. 3 o. l.* przerabiamy do końca rzędu od*
  • rząd 41: * 3 o.p., 2 o.l. przerobione razem na lewo, 2 oczka lewe, 2 o.l. przerobione razem na lewo. 3 o. p.* przerabiamy do końca rzędu od*  (mamy 50 oczek)
  • rząd 42, 44, 46, 48, 50: przerabiamy oczka jak powstają
  • rząd 43:  * 3 o.p., 2 o.l. przerobione razem na lewo x 2, 3 o. p.* przerabiamy do końca rzędu od*  (mamy 40 oczek) 
  • rząd 45: * 3 o. p. przełozyć na drut pomocniczy z przodu robótki, 1 oczko lewe, oczka z drutu pomocniczego przerobić na prawo, 1 oczko lewe przełożyć na drut pomocniczy z tyłu robótki, 3 o. p., oczko z drutu pomocniczego przerobić na lewo* powtórzyć do końca rzędu od *
  • rząd 47: *1 o. l., 2 oczka prawe przerobić razem na prawo, 2 o. p., 2 oczka prawe przerobić razem na prawo, 1 o. l., * powtórzyć do końca rzędu od * (mamy 30 oczek)
  • rząd 49:  *1 o. l., 2 oczka przełozyć na drut pomocniczy z przodu robótki, 2 o.p. przerobione razem na prawo, oczka z drutu pomocniczego przerobić razem na prawo, 1 o.l.* powtórzyć od * do końa rzędu (mamy 20 oczek)
  • rząd 51: 2 oczka przerobić razem na prawo do końca rzędu (mamy 10 oczek), uciąć nitkę przeciągnać przez wolne oczka i zszyć
MAM NADZIEJĘ, ŻE NICZEGO NIE POMINĘŁAM ANI NICZEGO NIE POMYLIŁAM. CZEKAM NA WASZE OPINIE I PYTANIA W KOMENTARZACH. POZDRAWIAM 


20 komentarzy:

  1. Ale super ,że podzieliłaś się opisem:)bardzo mi się spodobała:))Pozdrawiam Cie serdecznie:))))

    OdpowiedzUsuń
  2. świetna czapka aż mnie kusi ,ale muszę coś skończyć aby coś zacząć,opis piękny aczkolwiek dla mnie jeszcze trudno.

    OdpowiedzUsuń
  3. no i takie opisy rozumiem, swietny pomysl na pewno skorzystam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kokotku, opis bardzo zrozumiały:)tylko usiąść i robić:)
    fajnie, że dzielisz się z innymi!
    Zastanawiam się czy ja już pisałam może komentarz pod tym postem...? chyba jednak nie:)
    Pozdrawiam i miłej niedzieli życzę:)))

    OdpowiedzUsuń
  5. Śliczna ta czapka i sprawia wrażenie naprawdę ciepłej :)) I bardzo dobry opis. Ja, niestety, jestem szydełkowym stworem ;)

    Pozdrawiam ciepło i zapraszam do mnie,
    Asia

    http://miedzywloczkaiszydelkiem.blogspot.com.es/

    OdpowiedzUsuń
  6. a ja ją właśnie dziś rano zaczęłam i skończyłam, opis bardzo czytelny tylko nie wiem czemu mi innas wyszła :D, no i machnęłam się zaraz nad ściągaczem :). Dziękuję za fajny tutorial

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli stworzyłaś własną wersję czapki Brawo !!! :) Gratuluję wytrwałości :)

      Usuń
  7. wytłumacz mi jedną sprawę jeżeli 3 o prawe przekładam na drut pomocniczy z tyłu robótki to jak mogę 1 oczko lewe i 1 oczko prawe z drutu pomocniczego przerobić razem na prawo rzad 39

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już poprawiłam opis: zauważ, że na drut pomocniczy przekładamy 1 oczko lewe i 3 oczka prawe. Pozdrawiam

      Usuń
    2. Czapka jest rewelacyjna, ale powiedz mi proszę co oznacza : "przerabiamy dziewiąty rząd oczkami prawymi, wyrabiając z każdego oczka lewego dwa prawe"...jak to zrobić, gdyz nie mam duzej wprawy w robieniu na drutach :)

      Usuń
    3. Chodzi o to, że musimy dodać oczka do naszej czapki. Ponieważ nie przerabiamy już wzoru ściagacza, chcemy uzyskać same oczka prawe. Tam gdzie mamy lewe oczko, wyrabiamy dwa oczka tak jak na tym zdjęciu http://abc_robotek_na_drutach.republika.pl/rys_odmiany_oczek/2-o-lewe-z-1-o-lewego.gif Pozdrawiam.

      Usuń
  8. witam!!!wlasnie robie ta sliczna czapeczke i skonczylam na 27 rzedzie,wiem teraz musze zredukowac oczka,ale jak robic wzor od 27-35 rzedu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczka redukujemy dopiero w 35 rzędzie. Spójrz na punkt numer 7.

      Usuń
  9. CZYLI REDUKUJEMY OCZKA PRZED KAŻDYM WARKOCZEM CZY PO NIM JEŚLI MOŻNA PROSIĆ O WYTŁUMACZENIE...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy od tego w którym rzędzie obecnie jesteś. Na początku oczka redukujemy po obu stronach warkoczy, przerabiając razem 2 oczka na lewo, w co drugim rzędzie, do momentu, gdy zostaną nam dwa oczka lewe.

      Usuń
    2. Dziękuję ślicznie za wyjasnienie pozdrawiam

      Usuń
  10. proszę o wyjaśnienie raz jeszcze 40 rzędu. Tam jest 3 oczka lewe, 6 prawych i znowu 3 lewe?

    OdpowiedzUsuń
  11. A co wynika z Twojej robótki? Czapkę można kończyc dowolnie, napisz koniecznie jak to u Ciebie wygląda. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, wybrnęłam jakoś, aczkolwiek finalnie okazało się, że czapka jest... za mała. Startuję raz drugi.

      Usuń
    2. Zrób próbkę przed rozpoczęciem robótki i nie poddawaj się.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogging tips