niedziela, 30 grudnia 2012

Jak zrobić czapkę z nausznikami?

Zawsze zaczynam od zrobienia nauszników, które robię jednocześnie. Czapka powstała z pojedynczej nitki włóczki Puchatka (100% anilana, 100 g/147 m).

Wykonanie:
Na druty 4 mm nabieram po 5 oczek + 2 oczka brzegowe. Cały czas pracujemy oczkami prawymi (ścieg francuski).

rząd 1: 1 o.b., 5 o.p. 1 o.b.
rząd 2: 1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 3 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b. (mamy 7 oczek + 2 oczka brzegowe)
rząd 4: 1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 5 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b. (mamy 9 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 6: 1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 7 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b. (mamy 11 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 8: 1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 9 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b. (mamy 13 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 9-17:  1 o.b., 13 o.p. 1 o.b.

rząd 18: 1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 11 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b. (mamy 15 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 20: 1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 13 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b. (mamy 17 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 22: 1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 15 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b. (mamy 19 oczek + 2 oczka brzegowe)

  Kolejnym  etapem jest dobranie oczek na obwód czapki.  Ponieważ moja czapka będzie miała szew robię to następująco. Po zmierzeniu obwodu głowy i wyliczeniu na podstawie próbki ile oczek potrzebuje rozdzielam oczka tak by z tyłu było ich mniej  (ok 40%), a z przodu więcej (ok 60%).

Na podstawie próbki obliczyłam, że na całą czapkę potrzebuje 100 oczek.  Odejmuję od tego oczka, które mam już nabrane na nauszniki czyli:

100 - 38 = 62
z tego 40% przypada na tył w przybliżeniu 24 oczka
a na przód 60% w przybliżeniu 38 oczek 

Gdybyśmy trzymali się ścisłe matematyki w kwestii zaokrąglania na tył przypadło by 25 oczek, a na przód 37, ale ponieważ moja czapka będzie miała szew, chcę rozmieścić oczka symetrycznie. 

Nabieramy oczka
1 oczko brzegowe, 12 oczek tyłu, 19 oczek nausznika, 38 oczek przodu, 19 oczek nausznika, 12 oczek tyłu, 1 oczko brzegowe. 

Oczka brzegowe nauszników gubię w trakcie robótki, przerabiając je z sąsiadującymi razem. 

Do mojej czapki wybrałam warkocze i rozmieściłam je następująco:
1 oczko brzegowe, 2 o.l., warkocz na 12 oczek, 2 o.l., warkocz na 12 oczek, 6 o.l., warkocz na 4 oczka, 6 o.l., warkocz na 12 oczek, 6 o.l., warkocz na 4 oczka, 6 o.l., warkocz na 12 oczek, 2 o.l., warkocz na 12 oczek, 2 o.l., 1 oczko brzegowe.

Warkocz na 12 oczek
rzędy 1-4: ścieg dżersejowy prawy
rząd 5: 4 o.p. przełożyć na drut pomocniczy z przodu robótki, 4 o.p., oczka z drutu pomocniczego przerobić na prawo, 4 o.p.,
rzędy 6-10: ścieg dżersejowy prawy
rząd 11: 4 o.p., 4 o.p. przełożyć na drut pomocniczy z tyłu robótki, 4 o.p. oczka z drutu pomocniczego przerobić na prawo,
rząd 12: o.l. 

Warkocz na 4 oczka
rzędy 1-4: ścieg dżersejowy prawy,
rząd 5: 2 oczka przełożyć na drut pomocniczy z tyłu robótki, 2 o.p., oczka z drutu pomocniczego przerobić na prawo,
rzad 6: o.l. 

Po przerobieniu 36 rzędów zaczynamy gubić oczka.W każdej czapce oczka gubię inaczej, a jak wygladało to w tej?
rząd 37, 39 i 41: gubiłam oczka  warkoczy na 12 oczek, przerabiając 2 oczka razem na prawo z dwóch stron (po tym wszystkim zostało 70 oczek),
rząd 43 : zabrałam się za redukcje oczek lewych przerabiając dwa razem na lewo po bokach warkoczy na 12 oczek (zostało 60 oczek),
rząd 45 i 47: również redukowałam oczka lewe, ale po bokach warkocza na 12 oczek, który jest z przodu, bo bokach warkoczy na 4 oczka i przed dwoma sąsiadującymi warkoczami na 12 oczek, (zostało 44 oczka)
rząd 49: redukujemy oczka na bokach warkocza na 12 oczek (zostało 34 oczka)
rzad 51: redukujemy oczka lewe, które nam jeszcze pozostały,
rząd 52: przerabiamy 2 oczka razem na prawo, wolne oczka nabieramy na igłę z nitką i mocno zaciągamy.

TYŁ

PRZÓD

Z przodu dorobiłam ściagączowy brzeg. Na koniec robimy 3 pompony i dwa sznureczki.

.

32 komentarze:

  1. Bardzo ładna ta czapka. Przypomniała mi ona jak dawno dawno temu robiłam dla swoich dzieci i nie tylko takie pilotki:))) Oczywiście nie z takimi pięknymi wzorami jak ta Twoja.Wrabiałam jakieś kolorowe wzorki. No a klapki pamiętam jak dorabiałam na końcu oddzielnie:)))Ale wtedy nie prowadziłam bloga (to były lata 70-te:)))))))) i nie mogłam podejrzeć u Ciebie jak to zrobić:))))
    Pozdrawiam serdecznie, życząc nadal w Nowym Roku tak fajnych i pięknych pomysłów oraz ich realizacji:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja moja przygodę z dzierganiem zaczęłam w wieku 11 lat(a były to lata 90-te), ale wtedy nie pomyślałam nawet, że będę prowadzić bloga i tworzyć instrukcje :) Wzory warkoczowe lubię szalenie.

      Usuń
    2. Jak zacząć oczka na obwód do zrobionych nauszników? JAK TO WYGLĄDA NA DRUTACH?

      Usuń
    3. Po wykonaniu nauszników odcinam przędze i nabieram oczka na przód i tył. Ponieważ moja czapka ma szew z tyłu zrobiłam to następująco: 1 oczko brzegowe, 12 oczek tyłu, 19 oczek nausznika, 38 oczek przodu, 19 oczek nausznika, 12 oczek tyłu, 1 oczko brzegowe.

      Usuń
  2. Przejrzałam kilka wpisów do tyłu. Kobieto ale jesteś płodna ;)
    I czapka z pandą i rękawiczki z klapką i czapka z nausznikami, wszystko jest super :) Rękawiczki kuszą mnie chyba najbardziej, tym bardziej, że jestem zmarźlakiem, i muszę mieć cieplutko w łapki.

    OdpowiedzUsuń
  3. A to od nauszników zaczynami ... dzięki za kursik!
    Szczęśliwego Nowego Roku!! Pstro

    OdpowiedzUsuń
  4. Czapka super, ja nie moge sie zabrać ...

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam takie czapki ! dzięki za opis - musze go wykorzystać, bo czapeczka piękna !!!!

    OdpowiedzUsuń
  6. fajne czapki pozdrawiam basia

    OdpowiedzUsuń
  7. Czapa bardzo ładna, ten kolor, wzory, pompony... Wszystko mi się podoba :) Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  8. czytasz mi w myślach.... właśnie się zastanawiałam jak zrobić taką czapkę, bo narzeczony znów zgubił czapkę i prosił o drugą.... właśnie taką :) pochwalę się jak zrobię :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Panowie maja w genach, że gubią zimowe dodatki :)

      Usuń
  9. Urocza czapka i opis wspaniały.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czapka piekności!! Szczęsliwego Nowego Roku :o)

    OdpowiedzUsuń
  11. Śliczne!!!!
    Piękne!
    Cudowne!
    I każde w swoim rodzaju!
    Dziękuję za opis, właśnie zastanawiałam się nad taką czapką dla mojej córeczki... :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Czapka śliczna i opis super!
    A tego właśnie szukałam, bo chcę córeczce zrobić... :D - dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  13. Jestes niesamowita!Masz złote ręce.Piękne są te wszystkie wydziergane przez Ciebie czapeczki,rękawiczki itd.Ja również robię na drutach dla siebie i mojej córeczki i uczę się każdego dnia czegos nowego.Dzis Ty zainspirowałas mnie motywem pandy.Już przerysowałam wzór i zabieram się do pracy.Tyle tylko,że zamiast na czapce wykorzystam wzór na sweterku.Życzę Ci w tym roku jeszcze więcej pomysłów na ciekawe wzory i motywy!Inspiruj nas,a ja będę zaglądała na Twoja stronkę i podpatrywała co nowego udało Ci się wydziergać:)Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow, świetny pomysł z sweterkiem, może i ja jakiś wydziergam. Mam nadzieje, że w tym roku będę miała okazje stworzyć kolejne instrukcje. Pozdrawiam

      Usuń
  14. Nabieramy oczka
    1 oczko brzegowe, 12 oczek tyłu, 19 oczek nausznika, 38 oczek przodu, 19 oczek nausznika, 12 oczek tyłu, 1 oczko brzegowe.
    Jak nabrać te oczka, co z nausznikami, jak się to robi?

    OdpowiedzUsuń
  15. Kiedy mamy już zrobione nauszniki i rozliczone oczka na czapkę zabieramy się za najważniejszą rzecz. Bierzemy wolny drut i nabieramy oczka według instrukcji.

    OdpowiedzUsuń
  16. super czapka fajnie ze opublikowalas wzor dzieki serdeczne

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam. Jestem początkująca w tym temacie. Mogę podpytać o jakąś instrukcje dotyczącą dorabianego ściągacza do czapki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedy mamy gotowa czapkę, biorę drut i luźną nitkę i wbijając się w oczka już istniejące nabieram oczka na ściągacz.

      Usuń
  18. Nie rozumiem ja połączyć obwód czapki z nausznikami, nie jest to pokazane.
    Zrobiłam nauszniki i stoję w miejscu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedy mamy już gotowe nauszniki zostawiamy je na jednym drucie. Następnie z motka nabieramy oczka na wolny drut następująco: 13 oczek na tył ( w tym jedno brzegowe), następnie przerabiam oczka pierwszego nausznika (19 oczek), nabieram 38 oczek przodu, przerabiam oczka drugiego nausznika (19 oczek nausznika) i nabieram oczka na drugą połowę tyłu (12 oczek+ 1 oczko brzegowe).

      Usuń
  19. Potrzebuje wzoru jak obliczyć ile potrzeba nabrać oczek jak odejmować,gubić oczka przy robieniu czapki. kompletnie nie wiem jak się do tego zabrać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedy wybierzesz już włóczkę i druty na których ma powstać czapka, zrób próbkę. Jak to wygląda ? Nabierz np. 20 oczek i przerób kilkanaście rzędów. Następnie oblicz ile centymetrów zajmuje 10 oczek. Potem zmierz obwód głowy i przelicz ile oczek musisz nabrać na całą czapkę. To będzie Twój pierwszy krok.

      Usuń
  20. Dzień dobry: chcę zapytać jak dorabia się ściągacz do przodu czapki, czy już po zrobieniu czapki? Czy można go od razu zrobić w czapce? I drugie pytanie: jak zrobić sznureczki do czapki i jak je przymocować do nauszników? jeszcze trzecie pytanie: co zrobić z końcami wełny, które zostały po zrobieniu nauszników?Jak ładnie to zakończyć. W jaki sposób ładnie zszyć czapkę z tyłu? Proszę o jasne wyjaśnienie, zależy mi, aby czapka była naprawdę schludnie zrobiona. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaka powódź pytań :) postaram się na wszystkie odpowiedzieć.

      1. Ja robię ściągacz po zakończeniu czapki, ale można go też zrobić przed wkomponowywaniem warkoczy. Jeśli tak jak ja chcesz go zrobić na końcu, to nabierz oczka z brzegów gotowej już czapki i wbijając drut w każde oczko i przerób normalnie ściągacz.

      2. Sznureczki to jeden z moich ulubionych elementów, chociaż bywa nużący. Do zrobienia sznureczków wykorzystuję krótkie druty zakończone dwustronnie. Z dolnych brzegów nausznika nabieram na taki drut 4 oczka i przerabiam je normalnie jak oczka prawe. Teraz następuje ważny moment. Nie odwracam robótki tak aby mieć lewą stronę przed sobą, ale przesuwam oczka na początek drutu, tak że nadal mam prawą stronę przed sobą i ponownie przerabiam oczka prawe, w ten sposób tworze jakby tunel. Cały czas powtarzam ten sposób, aż do osiągnięcia wymarzonej długości.

      3. Końcówki włóczki ukrywam na lewej stornie robótki, przeciągając igłę przez kilka sąsiadujących oczek przynajmniej trzykrotnie. W ten sposób mam pewność, że robótka się nie "rozsypie" ;).

      4. Zszywanie czapki. Musimy połączyć dwa brzegi. Pomiędzy oczkami brzegowymi i tymi, które z nimi sąsiaduję są miejscem w które będziemy się wbijać. Kiedy wbijesz się pomiędzy te oczka jednego brzegu, zrób to samo z drugim brzegiem, a powracając na pierwszy brzeg wbij się w miejsce z którego poprzednio wyprowadziłaś igłę i przeprowadź rząd wyżej. Jest to tzw. szew tkacki.

      W razie pytań pisz śmiało. Pozdrawiam Iwona

      Usuń
  21. sliczna czapka bede robiła wnuczce pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Blogging tips