środa, 15 grudnia 2010

Zoologiczne pudełko

"Twoje rzęsy zapraszają motyle na tyle, że przylatują.
 Głaskają nas i całują nas i jak Ty żyją tylko przez chwilę."
         Formacja Nieżywych Schabuff  "Przez chwilę"


    Motyle - moje ulubione owady. Wielobarwne skrzydła zbudowane z połyskliwych łusek nie pozwalają mi pozostać obojętną na ich piękno.  
    W nieodległej przeszłości odławiałam pojedyńcze osobniki, ale dziś zmieniłam swój sposób poznawania świata i  z łowcy stałam się obserwatorem z aparatem w ręku.
    Nie tak łatwo uchwycić obiektywem to piękno, czasem widzę tylko cień skrzydeł.

"A narazie fruwają motyle, tyle tego tamtego też tyle.
 A narazie wierzymy w baśnie, i jaśniej, i jaśniej.
 A narazie kołyszą nas noce, a narazie kołyszą nas dni.
Choć już życia psia mać popołudnie,
jest cudnie, jest cudnie."
          Maryla Rodowicz "Jest cudnie"


  Motyle, ważki i pająki zainspirowały mnie do zrobienia mojego przyrodniczego pudełka w którym przechowuję ... lekarstwa. 
   Na wierzchu pudełka umieściłam motyw pająka krzyżaka, ponieważ kojarzy mi się on z medycyną stosowaną przez Zagłobę w "Ogniem i mieczem". Wesoły bohater sienkiewiczowskich powieści takie dawał oto rady:„Patrzcie, waszmościowie, znowu zaczyna krwawić; skocz no waćpan, panie Charłamp, do karczmy, żeby Żyd chleba z pajęczyną zagniótł. Nie pomoże to wiele temu nieborakowi, ale opatrunek chrześcijańska rzecz i lżej mu będzie umierać...” Wprawdzie ja w moim pudełku  nie przechowuję pajęczyny ani chleba, ale kto wie czy medycyna Pana Zagłoby nie pomogłaby jakiemuś  "nieborakowi".

JAK ZROBIĆ ZOOLOGICZNE PUDEŁKO ?

MATERIAŁY: 
- włóczka (ja użyłam dwóch motków włóczki Liwia 20% wełna, 80% acrylic, 100g/185 m)
- druty o odpowiedniej grubości, 
- czarno-białe wzory zwierząt (mogą być to wzory do haftu krzyżykowego),
- dowolne pudełko, które zostanie ubrane w "włóczkowe pudełko"

WYKONANIE: 


1. Mierzymy pięć ścianek naszego pudełka (cztery boki i wierzch).


2. Planujemy wzory jakie umieścimy na poszczególnych ściankach. 

UWAGA! Warto tak zaplanować pracę, aby nasz wzór był obramowany przez oczka prawe. 
Co to oznacza?
- Jeśli postanowimy, że wzór wykonujemy oczkami lewymi, a tło prawymi, to najpierw wykonujemy np 4 rzędy oczek prawych i dopiero wtedy zaczynamy tworzyć wzór. 
- Starajmy się, aby nasz wzór nie sięgał samych brzegów ścianki. Zaplanujmy, że od każdej ścianki bocznej  będą go oddzielać np. 4 oczka.
- Kończąc poszczególne ścianki postarajmy się aby po zakończeniu wzoru zostało jeszcze miejsce na wykonanie 4 rzędów oczek prawych. 
 

3. Tworzymy ścianki naszego pudełka. Poniżej zamieszczam linki do wzorów z których ja korzystałam. Wzory te wygodnie jest wydrukować lub przerysować  na papier milimetrowy.

A. motyl


B. ważka znajduje się na dwóch mniejszych ściankach,

C. pająk krzyżak

D. motyl 2
4. Zaczynamy zszywanie ścianek włóczkowego pudełka  od cyfrowych oznaczeń na schemacie: 1 zszywamy z 1, 2 z 2 i tak dalej. Następnie całość nakładamy na kartonowy szkielet.

5 komentarzy:

  1. Świetny pomysł. Fajnie to opisałaś. Ja pudełek szkatułek sporo zrobiłam. Używam w tym celu plastykowych pudełek np. po lodach margarynie. Przejrzyj mój blog to znajdziesz-pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne to pudełko i tak fajnie opisałaś wykonanie, tylko robić!!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Drogie Panie ja już szykuję się do zrobienia kolejnych pudełek :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zachorowałam na zrobienie takiego pudełka, a w zasadzie pudła na podręczne włóczki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tkaitka polecam gorąco, sprawia to przyjemność i cieszy oko :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń