środa, 2 lutego 2011

Jak pomysł na rękawiczki został zastąpiony szalikiem z którego powstały rękawiczki...

    Szczypta zagmatwanej historii. Nie zasiadam do drutów, jeśli nie jestem przekonana do mojego pomysłu przynajmniej w 50%, nie kontynuuję pracy, jeśli nie wierzę w jej powodzenie. Zabierając się do dziergania z pończoszniczymi drutami, ciągle wierzyłam, że mój wymarzony od tygodni projekt, zakończy się sukcesem. Ale już przy drugim okrążeniu wiedziałam, że tak nie będzie. A dlaczego?
   Chciałam, aby moja rękawiczka była ozdobiona na wierzchniej stronie warkoczem w kolorze odmiennym niż tło. Niestety nie było możliwe, przynajmniej dla mnie, przerobienia tego wzoru w okrążeniach. Wchodząc w szczegóły moja praca wyglądała tak. 
   Zaczęłam od jasnej nitki, przeznaczonej na splot warkoczowy i przerobiłam nią wymaganą liczbę oczek na pierwszym i drugim drucie. Następnie ciemną nitką przerobiłam oczka znajdujące się na dwóch kolejnych drutach. Kiedy zbliżałam się do końca pierwszego okrążenia okazało się, że moja jasna, potrzebna mi właśnie, nitka znajduje się na końcu drugiego zamiast na początku pierwszego drutu. Taki oto urok robienia w okrążeniach. Dalsza praca okazała się niemożliwa. Ehhh …
   Porzuciłam pomysł, ale dalej szalał mi po głowie splot warkoczowy. Postanowiłam, że wzór z rękawiczek przeniosę na szalik. I tak dziergałam sobie, przy zapachu świeżo zaparzonej kawy. Ponieważ słońce chyliło się ku zachodowi, zakończyłam pracę po dwukrotnym powtórzeniu wzoru.
   Nastała niespokojna noc, kiedy to narodził się pomysł przerobienia szalika na RĘKAWICZKI. Z samego ranka, gdy za oknem było jeszcze ciemno, pobiegłam do mojej rozpoczętej robótki, aby sprawdzić czy szerokość szalika, będzie odpowiadała obwodowi ręki. Zgadniecie? I tak pełna radości powróciłam do snu. Wiedziałam, że po wypełnieniu wszystkich obowiązków zasiądę do tworzenia podstawy kciuka.

JAK STWORZYĆ RĘKAWICZKI Z JEDNYM PALCEM? 

  Jest to prostsze niż mogłoby się wydawać. Poradzi sobie z nimi nawet osoba początkująca, nie mająca wprawy w robieniu na drutach pończoszniczych. Posłużyły one jedynie do zrobienia kciuka, pozostała część rękawiczki została zrobiona na drutach prostych.
  Wzór rękawiczki nie musi być skomplikowany, wystarczą oczka prawe lub lewe. Jeśli kogoś przeraża poplątanie dwóch kolorów włóczki może zdecydować się na jeden :)

MATERIAŁY:
-  włóczka (wybrane kolory),
-   druty proste 4 mm,
-  druty pończosznicze 4 mm,
-   igła,

WYKONANIE :

- na druty proste nabieramy 37 oczek: 8 oczek ciemnozielonych, 19 oczek jasnozielonych, 8 oczek ciemnozielonych

 SCHEMAT ROZLICZENIA OCZEK


- przerabiamy oczka następująco:
  •  8 oczek ciemnozielonych: 1 oczko brzegowe, 2 oczka ściegiem francuskim, 3 oczka ściegiem dżersejowym prawym, 3 oczka ściegiem dżersejowym lewym;
  •  19 oczek jasnozielonych: splot warkoczowy;
  •  8 oczek ciemnozielonych: 3 oczka ściegiem dżersejowym lewym, 3 oczka ściegiem dżersejowym lewym, 2 oczka ściegiem francuskim, 1 oczko brzegowe;
                                  SCHEMAT SPLOTU WARKOCZOWEGO (JASNA WŁÓCZKA)
   


- przerabiamy 52 rzędy wzoru i rozpoczynamy wyrabianie podstawy kciuka w 53 rzędzie (patrz jak zrobić rękawiczki z pięcioma palcami ).


                          SCHEMAT WYRABIANIA PODSTAWY KCIUKA 
 

JAK WYRABIAĆ PODSTAWĘ KCIUKA LEWJ RĘKAWICZKI?

W przypadku lewej rękawiczki przerabiamy wszystkie oczka ciemnozielone oprócz ostatniego lewego, przed nim i po nim dodajemy jedno oczko lewe (mamy dwa oczka więcej). Oczka dodajemy według schematu w 53, 57, 61, 65 i 69 rzędzie (mamy 10 dodatkowych oczek).

JAK WYRABIAĆ PODSTAWĘ KCIUKA PRAWEJ RĘKAWICZKI?

W przypadku prawej rękawiczki przerabiamy wszystkie oczka ciemnozielone i jasnozielone, przed pierwszym oczkiem ciemnozielonym dodajemy jedno oczko lewe, przerabiamy jedno oczko lewe, dodajemy jedno oczko lewe ( mamy dwa oczka więcej) i przerabiamy pozostałe oczka do końca rzędu. Oczka dodajemy według schematu w 53, 57, 61, 65 i 69 rzędzie (mamy 10 dodatkowych oczek).



- w 70 rzędzie przekładamy oczka kciuka na 2 agrafki (11 oczek) i nabieramy na drut nieparzystą liczbę wolnych oczek pomniejszoną o połowę w stosunku do liczby oczek kciuka ( 5 oczek).


LEWA RĘKAWICZKA

Przerabiamy 28 oczek według schematu, przekładamy 11 oczek na agrafki, przerabiamy oczka do końca rzędu.


PRAWA RĘKAWICZKA

Przerabiamy 8 oczek według schematu, przekładamy 11 oczek na agrafki, przerabiamy oczka do końca rzędu


- 71 rząd przerabiamy bez zmian,

- w 72 rzędzie zaczynamy gubić oczka na brzegach otworu kciuka, przerabiając po 2 oczka razem na każdym brzegu. Gubimy oczka, w co drugim rzędzie (72 i 74 rząd) do momentu, gdy osiągniemy liczbę oczek równą liczbie sprzed rozpoczęcia wyrabiania podstawy kciuka,


- przerabiamy 22 rzędy według wzoru (mamy przerobione 96 rzędów),

- rozpoczynamy gubienie oczek w 97 rzędzie: przerabiamy 6 oczek ciemnozielonych, 2 oczka ciemnozielone razem, 1 oczko ciemnozielone, 2 oczka jasnozielone razem, 15 oczek jasnozielonych, 2 oczka jasnozielone razem, 1 oczko ciemnozielone, 2 oczka ciemnozielone razem, przerobić oczka do końca (liczba oczek zmniejszyła się o 4),

- zmniejszamy liczbę oczek o 4 w każdym rzędzie aż pozostanie 9 oczek (zmniejszamy liczbę oczek w 97 – 102 rzędach), odcinamy włóczkę i przeciągamy przez wolne oczka, zszywamy,

- wyrabiamy kciuk, przekładamy oczka z agrafek na druty, a z wolnego brzegu nabieramy 5 oczek, przerabiamy w okrążeniach do połowy paznokcia. Następnie gubimy oczka przerabiając po dwa na końcu każdego drutu, do momentu, gdy na każdym drucie zostanie po 2 oczka. Odcinamy nitkę i przeciągamy przez wolne oczka, zaciągamy i ukrywamy wolny koniec.  GOTOWE!



Najpierw zrobiłam lewą rękawiczkę, a po niej prawą, w której zmieniłam kolejność splotu warkoczowego na zasadzie lustrzanego odbicia.
 

9 komentarzy:

  1. ależ świetny pomysł miałaś :)
    gratuluję :)
    i do tego piękne są :-]

    OdpowiedzUsuń
  2. Nieźle to wykombinowałas:))świetne są.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jesteś niesamowita szalik przerobić na rękawiczki. Najważniejszy jest efekt końcowy a ten jest super Opis bardzo fajny-pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Są rewelacyjne,gratuluję pomysłu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Aurelio dziękuję za docenienie trudu tworzenia :)

    Anust chyba każda moja praca opiera się na kompinowaniu. Efekt bywa różny, ale tym razem chyba się udało :)

    Eve-Jank z niecierpliwością oczekiwałam tego efektu końcowego. Cieszę się, że podoba Ci się pomysł na tytuł :)

    Ogrodniczka dziękuję za tak miłe komplementy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ależ masz wyobraźnię!Gratuluję! I efekt wspaniały i to po trudnych początkach :) Fajny opis, nawet mnie kusi żeby skorzystać mimo że bardzo nie lubię robić na drutach. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetne wrażenie sprawia to, że optycznie nie widać kciuka. Bardzo nietypowe, ale bardzo ciekawe:)

    OdpowiedzUsuń
  8. AiraArt każdy lubi coś innego, najważniejsze to mieć pasję :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wełniana Skarpetka, dostrzegłaś to, na co nawet ja nie zwróciłam uwagi :)

    OdpowiedzUsuń