środa, 14 listopada 2012

Marzę o rękawiczkach z warkoczami - czyli jak skomplikować sobie pracę


Witajcie, dziś będzie obszerny wpis na temat rękawiczki. Włóczka, z której powstała, pochodzi ze sklepu nasze-motki.com.pl.

Moje pierwsze wrażenia na temat włóczki:
- włóczka jest bardzo elastyczna, dzięki temu moja rękawiczka dopasowuje się do ręki niczym druga skóra,
- pojedyncza nitka jest cienka (380 m/ 100g) dlatego rękawiczki wykonywałam nitką podwójną, w mojej ulubionej wersji wykorzystałabym nitkę potrójną, a nawet poczwórną, ale wtedy wzór nie pomieściłby moich warkoczy,
-z tej włóczki z chęcią zrobiłabym włóczkowe bombki,



Skład: 47% Wełna, 47% Akryl, 6% Pbt Elastic
Długość: 380m
Waga: 100g
Zalecane druty: 3-5mm


JAK ZROBIĆ RĘKAWICZKI Z WARKOCZAMI
Rękawiczki wykonujemy nitką podwójną.
 Gdy już wykonamy Naszą próbkę (ZAJRZYJ TUTAJ), czyli pierwszy ważny krok mamy za sobą, zabieramy się za dalszą  pracę.


1. Na druty 2,5 mm nabieramy 46 oczek nitką podwójną i rozkładamy  na druty pończosznicze ( ja używam trzech drutów, a czwartym przerabiam oczka, z chęcią używałabym pięciu drutów, ale moje druty pochodzą z likwidacji dwóch par drutów z żyłką przez co na jednym końcu nie są zaostrzone. Osobiście radzę kupić druty ponczosznicze, zamiast tworzyć je z drutów z żyłką), przerabiamy 7 okrążeń ściągaczem pojedynczym zaczynając od oczka lewego, dzięki temu po wprowadzeniu wzoru warkocza, będzie on oddzielony od wzoru ściągacza oczkami lewymi.

2. W 8 okrążeniu wprowadzamy wzór warkocza zamieszczony poniżej: 1 oczko lewe, 21 oczek wzoru warkocza, 1 oczko lewe, 23 oczka ściągacza. Pracujemy dalej zgodnie z schematem. Aby stworzyć mankiet, schemat musimy powtórzyć 3 razy czyli przerabiamy 96 okrążeń schematu, dodając do tego 7 okrążeń ściągaczem pojedynczym, które przerobiliśmy przed schematem, mamy już 103 okrążenia. A to dopiero najprostszy fragment pracy.

SCHEMAT NA WZÓR GŁÓWNY RĘKAWICZEK
Wzór pochodzi ze strony http://maranciaki.pl/warkocz1.htm
w okrążeniach parzystych przerabiamy oczka jak powstają



SCHEMAT UWZGLĘDNIAJĄCY OKRĄŻENIA PARZYSTE I NIEPARZYSTE


3.Tworzymy klin dla kciuka. Schemat zamieszczony poniżej powinien wiele wyjaśnić, ale powinniśmy wiedzieć jeszcze o kilku sprawach. Przerabiamy nadal schemat warkocza, ale na wewnetrznej stronie rękawiczek rezygnujemy z wzoru ściągacza na rzecz oczek prawych.
  • Klin dla rękawiczki prawej zaczynamy tworzyć po zakończeniu motywu warkocza (motyw obejmuje 23 oczka = 21 oczek warkocza + 2 oczka lewe, po jednym z każdej strony), a dla rękawiczki lewej przed motywem warkocza,
  • aby wyrobić klin (w przypadku lewej rękawiczki) należy przerobić wszystkie oczka na ostatnim drucie oprócz ostatniego, a następnie przed nim i po nim dodać oczko przez co liczba oczek na drucie zwiększa się o dwa,
  • po tym jak dodamy oczka przerabiamy 3-4 okrążenia bez dodawania oczek,
  • kolejne oczko dodajemy po wykonaniu tych okrążeń przed trzema oczkami i po nich itd.,
  • zwiększamy liczbę oczek aż do podstawy kciuka,


KLIN DLA KCIUKA LEWEJ RĘKAWICZKI
rozpoczynamy jego tworzenie przy czwartym powtórzeniu schematu

  •  po osiągnięciu podstawy kciuka przerabiamy okrężnie aż do oczek klina, oczka klina  (w moim przypadku 15 oczek) przekładamy na dwie agrafki ( na jednej agrafce znajduje się 7 oczek, a na drugiej 8), a nad tymi oczkami nabieramy nieparzystą liczbę oczek, których jest o połowę mniej niż oczek klina (w moim przypadku nabieram 7 oczek),
  • pierwsze okrężnie przerabiamy bez zmian,a w kolejnych gubimy oczka przerabiając razem dwa oczka na brzegach otworów w co drugim rzędzie, aż do momentu gdy na drucie będziemy mieć pierwotną liczbę oczek (patrz schemat powyżej),




4.  Rozliczanie oczek na palce.  Należy pamiętać o nabieraniu oczek na mostki pomiędzy palcami. Palce miały być wykonane ściegiem dżersejowym prawym (proste :) prawda?), ale w tym momencnie zamarzyłam o spełnieniu marzeń i wprowadzeniu wzorów warkocza na palce. Każdemu z palców poświęciłam godzinę, a najtrudniejsze w tym zadaniu było ładne wyeksponowanie warkocza i dopasowanie jego rozmiarów do rozmiarów palca. Tym sposobem marzenie się spełniło :)

 Wyrabianie otworu na mały palec



  Po tym jak uporamy się z naszym kciukiem, jesteśmy na etapie piątego powtarzania schematu. Przerabiamy wszystkie oczka szóstego okrążenia, a rozpoczynając 7 okrążenie przerabiamy 23 oczka, kolejnych 10 oczek przekładamy na 2 agrafki, a na drut nabieramy 3 oczka na przegrodę pomiędzy palcami, a następnie przerabiamy okrążenie do końca.

  Uwaga!!! Ponieważ w naszych rękawiczkach wprowadzamy warkocze, przeciągnęły nam one oczka z wewnętrznej części rękawiczki na zewnątrz, tym sposobem mały palec został utworzony z oczka jedynie wewnętrznej części rękawiczki. Nie bójmy się tego :)

Po tym jak utworzymy otwór na mały kciuk (7 okrążenie schematu), przerabiamy jeszcze 3 okrążenia i rozdzielamy oczka na pozostałe palce.


5. Wyrabianie palca wskazującego.
  • Oczka poszczególnych palców należy przenieść na agrafki, a na drutach pozostawić jedynie oczka palca wskazującego,  

Na palec wskazujący przypada 15 oczek
(5 oczek wewnętrznej części, 5 zewnętrznej i 5 oczek nabranych na przegrodę palców)
 Motyw warkocza oddzielamy od pozostałych oczek na palec oczkami lewymi (po jednym z każdej strony) 

  •  przerabiamy oczka do połowy paznokcia, po czy gubimy oczka, przerabiając dwa razem na końcu każdego drutu do momentu, gdy na każdym drucie pozostają 2 oczka, odcinamy włóczkę i przeciągamy przez wolne oczka, mocno zaciągamy.

6. Wyrabianie pozostałych palców.
  • Palec środkowy przerabiamy w podobny sposób jak wskazujący z tą różnicą, że musimy nabrać oczka przegród z dwóch stron palca, oczka jednej z nich należy nabrać z przegrody przy palcu wskazującym,

Na palec środkowy przypada 23 oczka 
Jest ich tak dużo ponieważ warkocze ściągają nam robótkę. Motyw warkocza oddzielamy od pozostałych oczek na palec oczkami lewymi (po jednym z każdej strony).


Na palec serdeczny przypada 16 oczek 
Motyw warkocza oddzielamy od pozostałych oczek na palec oczkami lewymi (po jednym z każdej strony).


Na palec mały przypada 13 oczek
Motyw warkocza oddzielamy od pozostałych oczek na palec oczkami lewymi (po jednym z każdej strony).

Na kciuk przypada 18 oczek

Motyw warkocza oddzielamy od pozostałych oczek na palec oczkami lewymi (po jednym z każdej strony).



  •  w przypadku kciuka na dwa druty przekładamy oczka z agrafek, a na trzeci nabieramy oczka z wierzchniego brzegu otworu.

Teraz zabieram się za drugą rękawiczkę, przy okazji sprawdzę czy nie popełniłam błędów przy tworzeniu pierwszej rękawiczki Kokotek

41 komentarzy:

  1. Imponująca praca - robiłam kiedyś rękawiczki z pięcioma palcami i warkoczami,ale warkocze na palcach ! - podziwiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od czasu gdy zobaczyłam rękawiczki z filmu "Na ratunek wielorybom" marzyłam o zrobieniu rękawiczek z warkoczowymi palcami.

      Usuń
  2. Boska :-)
    Idealna :-)
    Wspaniała jest po prostu rękawiczka stworzona przez Ciebie...
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przecudowne!!!!! Zakochałam się w tych warkoczach. Przeplatane, skręcane... marzenie.
    A warkoczowe palce, cudowności!

    Podziwiam szczerze i zazdroszczę cierpliwości. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie do robienia tych rękawiczek wymagana jest cierpliwość w dużych dawkach. Ale wszystko wynagradza mi widok tej rękawiczki. Muszę jeszcze zrobić drugą do kompletu.

      Usuń
  4. Śliczne i szykowne, chyba przez długość. Niesamowite. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. o kurde ale roboty, ja chyba zostanę tylko przy podziwianiu :)))

    OdpowiedzUsuń
  6. cudo,cudo,cudo-najwyższy kunszt prac drutowych-gratulacje

    OdpowiedzUsuń
  7. wow, szczęka mi opadła, są cudne!

    OdpowiedzUsuń
  8. Dla mnie to kompletna czarna magia:) Ale jaka wspaniała! Miłej zabawy z drugą:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetna praca:) są naprawdę imponujące:) piękne wykonanie, o kolorze już nie wspomnę. ale wykonanie - mistrzostwo

    OdpowiedzUsuń
  10. Brawo! Wygląda wspaniale! Jesteś moją rękawiczkową bohaterką :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow jakie fantastyczne określenie :)

      Usuń
  11. Jestem pełna podziwu, że chciało Ci się każdy paluszek dłubać warkoczem. I pięknie wyszło :) Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warkoczowym palcom poświęciłam dużo czasu, ale uważam, że było warto :)

      Usuń
  12. Nie no rewelacyjne są :) Ja bym nie miała cierpliwości. Efekt jest niesamowity-pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. O matko z córką! - jak mówi moja koleżanka. Ja dzisiaj robiłam mitenkę z pojedynczymi prostymi warkoczami i kilka razy prułam więc nie wyobrażam sobie takiej rękawiczki jak Twoja ROBIĆ!!!!!!! ale bardzo mi się podoba!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też trochę prułam, bo myliłam się we wzorze.

      Usuń
  14. No,no niezły opis... i niezwykłe wykonanie.Podziwiam ,bo mnie by się nie chciało komplikować i tak już trudnej roboty jaką jest zrobienie rękawiczek. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  15. Ale nakomplikowałaś:))Rewelacyjne rękawiczki,świetne te warkocze:))

    OdpowiedzUsuń
  16. Fantastyczne! Wyglądaja troche jak łapy jakiegoś stwora z filmu s-f :) Gratuluję cierpliwości i umiejętności.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nieźle sobie skomplikowałaś robotę ale opłaciło się !! wyszła bardzo ciekawa pozdrawiam Basia

    OdpowiedzUsuń
  18. Podziwiam. Jesteś moim drutowym guru, twoje prace są po prostu genialne. Wszystkie i zawsze. Zastanawiam się czym możesz jeszcze zaskoczyć i cały czas coś wymyślasz niesamowitego :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wciaż uczę się nowych rzeczy :):):)

      Usuń
  19. Podziwiam, piękne rękawiczki:)
    pozdrawiam, Marlena

    OdpowiedzUsuń
  20. Piękne są! Nie mogę się napatrzeć :)
    Bardzo bym chciała umieć robić na drutach.

    OdpowiedzUsuń
  21. Po stokroć piękne! Już męczę mamę boja sama jestem chora jak mam przyszyć guzik. Ogromny szacunek i podziw, jesteś geniuszem!

    OdpowiedzUsuń
  22. A ja myślałam, że umiem robić na drutach... O, MISTRZYNI!

    OdpowiedzUsuń
  23. jakie Ty cuda robisz! cóż za ogrom talentu! podziel się bo mi robótki na drutach idą gorzej niż średnio!

    OdpowiedzUsuń
  24. Faktycznie potrafisz komplikować sobie życie. Ale rękawiczki rewelacja. Super. Wzór cudowny, ale wydaje sie bardzo skomplikowany. Szkoda, że nie mam Twoich zdolności i cierpliwości . pozdrawiam serdecznie - joana

    OdpowiedzUsuń
  25. Skomplikowałaś życie nie tylko sobie właśnie zrobiłaś to mnie.Zgłupiałam takie są cudne.ROBIĘ. Babunia

    OdpowiedzUsuń
  26. Piękne rękawiczki, mam co do nich pytanie - ile motków wełny na nie zużyłaś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Asiu, zyżyłam 150 g włóczki Merino Stretch Alize kolor 445, 380 m/ 100g, 47% Wełna, 47% Akryl, 6% Pbt Elastic. Pozdrawiam Iwona

      Usuń
  27. Chciałaby się dowiedzieć, ile motków wełny zużyłaś na te rękawiczki? Są one tak piękne, że chciałaby zrobić podobne, kwestia ilości włóczki. Z góry dziękuję. Asia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Asiu, zużyłam 150 g włóczki Merino Stretch Alize kolor 445, 380 m/ 100g, 47% Wełna, 47% Akryl, 6% Pbt Elastic. Pozdrawiam Iwona

      Usuń
  28. Te rękawiczki to po prostu dzieło sztuki.
    Gratuluję, pozdrawiam - Barbara

    OdpowiedzUsuń
  29. Zamiast odcinać żyłkę polecam 2 komplety w jednym rozmiarze właśnie na żyłce. W szczególności do warkoczy bo wówczas na jednym drucie jest połowa oczek. (połowa jest na drucie druga połowa wisi na żyłce - to pierwszy drut; drugim przerabiam najpierw jedną, potem drugą część i już pierwszy drut uwolniony:) i tak dalej, polecam.)

    OdpowiedzUsuń
  30. A i zapomniałam dodać, że rękawiczki mnie oczarowały!

    OdpowiedzUsuń