poniedziałek, 7 stycznia 2013

Czapka 2 w 1 ...


...czyli czapka worek i czapka z odwijanym brzegiem. 
 Jeśli chodzi o wykonywanie czapek, to była to dla mnie zawsze trudna sztuka. Zanim stworzyłam pierwszy udany model minęło wiele czasu, a duża część czapek została spruta. Moim podstawowym błędem był brak próbki. Wykonywanie czapki, na drutach prostych na przysłowiowe oko, nigdy nie wyszło mi na dobre.  Kiedy zaczynałam robić na drutach  uważałam tworzenie próbek za zbędne, tak samo jak zachowywanie etykietek z włóczki, czy posiadanie więcej niż jednej pary drutów.  Ale od tamtego czasu wiele się zmieniło :) oczywiście na lepsze. 


JAK WYKONAĆ CZAPKĘ WZOREM ŚCIĄGACZOWYM

Materiały:
  • 100 g włóczki PEONIA (520 m/100 g),
  • druty 4,5 mm
  • igła, nitka, nożyczki

Wykonanie:
Całą czapkę wykonałam nitką potrójną, ponieważ moja włóczka była bardzo cienka. W przypadku włóczki o parametrach 300 m/100 g wystarczy użyć nitki podwójnej. Jeśli chcecie stworzyć model czapki w wersji cienkiej tzw. letniej wystarczy użyć nitki pojedynczej.

1. Na druty proste 4, 5 mm nabieramy 72 oczka + 2 oczka brzegowe.

2. Czapkę wykonujemy podwójnym ściągaczem (* 2 o.p., 2 o.l,* powtórzyć do końca rzędu od *), zaczynamy od oczek prawych.


3. Po osiągnięciu wymarzonej długości ( w mojej czapce przerobiłam 60 rzędów) zaczynamy zamykanie oczek, które należy tak dopasować, aby zakończenie wygadało estetycznie.  W tej czapce będziemy gubić po 6 oczek w co drugim rzędzie. Zaczynamy gubienie oczek w 61 rzędzie. Jak ja to obliczam:

Dane:
liczba oczek: 72 o.
liczba oczek gubionych w rzędzie: 6 o.

72 : 6 = 12

Z tego równania wiem, ze w czapce mam 6 powtórzeń 12 oczek. Chcę zgubić oczko w każdym powtarzającym się fragmencie 12 oczek, dlatego powinnam przerobić 10 oczek, a 11 i 12 przerobić razem na lewo (gubienie oczka wypada na oczkach lewych) i tak do końca rzędu. Mamy teraz 6 oczek mniej czyli 66 + 2 oczka brzegowe. W początkowych etapach gubienia oczek, będziemy redukować oczka lewe. Kolejne gubienie oczek powinniśmy wykonać po przerobieniu 9 oczek, ale wtedy natkniemy się na oczka prawe, czego na razie nie chcemy, dlatego skupimy się na podwójnym oczku lewym poprzedzającym oczka prawe. W tym przypadku będziemy przerabiać razem na lewo 2 oczka, które znajdują się przed oczkami prawymi, sąsiadującymi z zredukowanym wcześniej oczkiem lewym. Jak to wygląda w liczbach:

rząd 63: 1 o.b., 6 oczek wzoru ściągaczowego, 2 oczka przerobione razem na lewo, (9 oczek przerobić tak jak powstają, 2 oczka przerobione razem na lewo) x 5, 3 oczka przerobić tak jak powstają, 1 o.b. (mamy 60 oczek + 2 oczka brzegowe)

 rząd 65: 1 o.b., 2 oczka wzoru ściągaczowego, 2 oczka przerobione razem na lewo, (8 oczek przerobić tak jak powstają, 2 oczka przerobione razem na lewo) x 5, 6 oczek przerobić tak jak powstają, 1 o.b.   (mamy 54 oczka + 2 oczka brzegowe)

Nasz wzór wygląda teraz tak: 2 o.p., 1 o.l., i mamy 54 oczka. Zabieramy się za redukowanie oczek prawych.


Dane:
liczba oczek: 54 o.
liczba oczek gubionych w rzędzie: 6 o.

54 : 6 = 9

czyli przerabiamy 7 oczek, a 8 i 9 przerabiamy razem na prawo. Żeby to miało ręce i nogi zaczynamy tak:

rząd 67: 1 o.b., 6 oczek przerobić tak jak powstają, 2 oczka przerobione razem na prawo , (7 oczek przerobić tak jak powstają, 2 oczka przerobione razem na prawo) x 5, 1 oczko przerobić tak jak powstaje, 1 o.b.   (mamy 48 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 69: 1 o.b., 3 oczka przerobić tak jak powstają, 2 oczka przerobione razem na prawo , (6 oczek przerobić tak jak powstają, 2 oczka przerobione razem na prawo) x 5, 3 oczka przerobić tak jak powstają, 1 o.b.   (mamy 42 oczka + 2 oczka brzegowe)


rząd 71: 1 o.b., 2 oczka przerobione razem na prawo , (5 oczek przerobić tak jak powstają, 2 oczka przerobione razem na prawo) x 5, 5 oczek przerobić tak jak powstają, 1 o.b.   (mamy 36 oczek + 2 oczka brzegowe)

Nasz wzór teraz wygląda tak: 1 o.p., 1 o.l. i mamy 36 oczek. Będziemy przerabiać same oczka prawe:

rząd 73: 1 o.b., (4 oczka przerabiamy jak powstają, 2 oczka przerobione razem na prawo) x 6, 1 o.b (mamy 30 oczek + 2 oczka brzegowe)

 rząd 75:  1 o.b., (3 oczka przerabiamy jak powstają, 2 oczka przerobione razem na prawo) x 6, 1 o.b (mamy 24 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 77:  1 o.b., (2 oczka przerabiamy jak powstają, 2 oczka przerobione razem na prawo) x 6, 1 o.b (mamy 18 oczek + 2 oczka brzegowe)

W ostatnim rzędzie (78) przerabiamy po 2 oczka razem (mamy 9 oczek) nabieramy na nitkę i mocno ścigamy. Zszywamy czapkę i gotowe.



20 komentarzy:

  1. Świetna sesja zdjęciowa, a zdjęcie "a la" aleja gwiazd wymiata. Udzierg jak zwykle bardzo udany. Pozdrowionka!
    Ania

    OdpowiedzUsuń
  2. Rewelacyjne zdjęcia, świetny czubek :) Jaka prostota wzoru...!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ślicznie Ci w niebieskim. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. fajna czapa pozdrawiam Basia

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale piękna ta Twoja fotorelacja.Czapka śliczna.A opis tak świetnie napisany,ze chyba nawet taki laik jak ja mógłby spróbować:))
    Pozdrawiam bardzo serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zastanawiam się jak można mieć jedną parę drutów i wyrzucać etykiety włoczkowe - odkąd robię na drutach kolekcjonuję etykierki, mam pamiątkę po każdej przerobionej włóczce...

    Ale próbki nawet teraz robię rzadko, na co niestety często potem narzekam, bo niektóre rzeczy robię po 3 razy z tego powodu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwierz mi, że też się teraz dziwię :) Kiedyś dysponowałam drutami 2,5 mm i wszystko na nich robiłam. A etykietki zbieram dopiero od dwóch lat :(:(:( Ale za to zbieram je namiętnie :)

      Usuń
  7. Wkradł się malutki błąd w opisie materiałów:
    "100 g włóczki PEONIA (520 g/100 m)" - cóż za łogromny kłębek mega grubej włóczki! ; D

    Poza tym jestem strasznie wdzięczna za to, że podałaś wzór na taką czapkę! Sama próbowałam nie raz wykonać podobną, ale z mizernym skutkiem ^^"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielkie dzięki za oszukanie błędu :):):) Rzeczywiście pomyliłam dane. Gdybym miała taką włóczkę i jeszcze robiła czapke nitka potrójną... to byłaby czapka ekspresowa :)

      Usuń
  8. bardzo się dzieje u Ciebie ostatnio ;) podoba mi się "kolejowa" prezentacja prac ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. heh wuja Janek to się napstryka tych zdjęć :) może kiedyś założy swój zakład fotograficzny jak tak to biorę go na fotografa na swój ślub :) buziaki :* Żyrafcia :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie nie mój ślub szybko się nie odbędzie :) narazie przynajmniej nic na ten temat kochana nie wiem :) i pewnie dłuuuugo się nie dowiem :)resztę opiszę w liście który mam zamiar napisać do Ciebie w najbliższych dniach :) całuję :* żyrafcia

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja mam pytanie, jestem początkująca i chyba nie do końca rozumiem to całe gubienie oczek tak by ten wzór dalej wyglądał estetycznie. Otóż mam problem przy gubieniu pierwszych 6 oczek. Gdy zrobię te pierwsze 11 (1ob. + 10 wzorem ściągaczowym), potem 11 i 12 o. jest razem na lewo to 13 o. jest na lewo czy na prawo? Bo gdy zrobię na lewo to się nachodzi z tymi z poprzedniego rzędu i jakoś tak, póki co, nie wygląda by miało to płynnie przechodzić, a jak zrobię normalnie 13 i 14 na prawo to w tym rzędzie wychodzi, że jest tylko jedno na lewo i potem jak mam zrobić ten kolejny rząd normalnie 2op 2ol to też jakoś tak niesymetrycznie, chyba. Nie wiem. ;p Nie wiem czy sensownie to brzmi, ale liczę na jakąś pomoc bo już 3 lata marzę i zabieram się za czapkę i dopiero teraz widzę promyk nadziei, że coś z tego będzie ;p
    Z góry dzięki,
    Marta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja czapka miała wzór 2 oczka prawe, dwa oczka lewe. Ja różnie gubię oczka. Zazwyczaj robię to tak, że przerabiam 1 oczko prawe, a kolejne (drugie oczko prawe w kolejności) przerabiam z koleknym lewym razem na prawo lub przerabiam dwa oczka lewe razem na lewo. Tym sposobem co jakiś czas będzie się pojawiał motyw: 2 oczka prawe i 1 oczko lewe. Po wykonaniu kilku okrążeń otrzymamy wzór 2 oczka prawe i 1 oczko lewe. Nie musisz ściśle powtarzac schematu gubienia oczek. Najważniejsze, że będziesz się trzymała okreslonego pomysłu. Jeśli mam się odnieśc do Twojego pytania, to po tym jak przerobisz dwa oczka razem na lewo, to kolejne oczka (13 oczko) przerabiaj tak jak powstają. Po redukowaniu oczek wzór zmienia się i nie ma juz powtarzalności: 2 o.p., 2 o.l. W razie pytań pisz śmiało Pozdrawiam Iwona

      Usuń
    2. No i wszystko stało się jasne :), dziękuję bardzo za szybką odpowiedź i pomoc. Chyba jednak uda mi się w końcu tej zimy pochodzić we własnym wyrobie. Czapeczka powoli zbliża się ku końcowi. Dzięki wielkie.
      Pozdrawiam
      Marta

      Usuń
    3. Życzę powodzenia w dzierganiu :)

      Usuń
  12. A czy w tych rzędach, między tymi, w których gubimy oczka, robimy wszystko według schematu 2x2, czy tak jak były przerabiane wcześniej? Bo nie wygląda to u mnie zbyt dobrze... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W rzędach parzystych przerabiamy oczka tak jak powstają :) Nie mamy już schematy 2 o. p., 2 o. l., ponieważ w wyniku redukowania część z oczek "zniknęła".

      Usuń