niedziela, 2 czerwca 2013

Jak krzyżować oczka na warkocze?

  Na wstępie kilka uwag na temat wzorów warkoczowych.  Najładniejszy efekt osiągniemy otaczając oczka prawe, które tworzą warkocz, oczkami lewymi lub wzorem francuskim. Jeśli warkocze otoczymy oczkami prawymi (jak miało to miejsce w przypadku mojego pierwszego warkocza w życiu) uzyskamy również ciekawy efekt, ale mniej widocznego wzoru.
 Oczka na warkocze można krzyżować dowolnie przekładając je na drut pomocniczy (zapasowy) z przodu lub z tyłu robótki. I nie warto się przejmować, że oczka nie bardzo chcą "siedzieć w poczekalni" i ciągle z niej uciekają. Wszystko jest kwestią wprawy. 

Jak zabrać się za warkocze?
Przedstawicielem jest warkocz składający się z 4 oczek.

  W tym celu potrzebujemy dodatkowy, zapasowy drut. Istnieją specjalne druty do warkoczy, których ja jednak nie posiadam. Stosuje natomiast krótki, dwustronny drut ponczoszniczy. Jego rozmiar nie zawsze zgadza się z rozmiarem drutów na których mam robótkę. I tak w tym przypadku dziergam na drutach z żyłką 5 mm, a jako drutu zapasowego używam 4,5 mm. Na chwilę obecną nie odczuwam potrzeby posiadania drutów do warkoczy. Skoro sprawę sprzętu mamy już omówioną zabieramy się do pracy. Gdy dojdziemy w naszej robótce do momentu, gdy chcemy skrzyżować oczka ( Fot. 1.) wyciągamy naszą tajną broń - drut zapasowy.

Fot. 1. Miejsce krzyżowania oczek na warkocze. 
1. Dwa oczka (2 o. p.) przekładamy na nasz drut zapasowy z przodu robótki. Tym sposobem oczka na drucie zapasowym "siedzą w poczekalni" ( Fot. 2.).

Fot. 2. "Poczekalnia na drucie zapasowym". Dwa pierwsze oczka ustępują w kolejce dwóm ostatnim oczkom warkocza.
 2. Przerabiamy oczka warkocza, które pozostały nam na drutach, pomijając oczka znajdujące się na drucie zapasowym (2 o. p.). Tym sposobem ostatnie oczka stają się pierwszymi (Fot. 3-4.).

Fot. 3. Przerabiamy dwa kolejne oczka warkocza.
Fot. 4. Przerobione oczka warkocza z pominięciem oczek na drucie zapasowym.
3. Czas na finał. Przerabiamy oczka z drutu zapasowego (2 o. p.) (Fot. 5-6.). Tym sposobem uzyskaliśmy wzór warkocza.

Fot. 5. Skupiamy się na oczkach z drutu zapasowego.
Fot. 6. Gotowy warkocz.
  W zależności od wzorów, oczka krzyżuje się co kilka rzędów, ale zawsze na prawej stronie robótki. Ja wracam do mojej czasochłonnej i problematycznej plisy, a Wam życze miłych potyczek z warkoczami. Kokotek

2 komentarze:

  1. Dzień dobry. Jestem po raz pierwszy na Twoim blogu i od razu trafiłam na instruktaż przerabiania wzoru warkoczowego. Bardzo lubię swetry z takimi wzorami, ale przeszkodą w ich robieniu był dodatkowy drut, który trzeba było użyć przy krzyżowaniu oczek. Nauczyłam się po prostu trzymać zdjęte oczka w palcach i przerabiać bez pomocniczego drutu. W ten sposób poradziłam sobie z czymś, co sprawiało mi kłopot i odstręczało od robienia warkoczy. Zostaję na dłużej i serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja sie zakochałam w szalu z kapturem. I własnie największy mój kłopot to był ten warkocz, bo nigdy nie umiałam go wykonać - ale tak mnie zachwyciły te produkowane przez ciebie kapturki z szalami, ze chyba się szarpnę i taki zrobię :) albo chociaż spróbuję !