Przejdź do głównej zawartości

Warkocz na warkoczu czyli czarna czapka



  Jak już niejednokrotnie pisałam uwielbiam warkocze i jeśli tylko jest to możliwe "wplatam" je do każdej robótki. Zdarza mi się odczuwać nieodparta pokusę wprowadzania warkoczy, gdy wykorzystuję włóczki melanżowe, ale wtedy są one praktycznie niewidoczne i zazwyczaj  moje fantazje kończą się pruciem. 
  Czarna czapka powstała w bardzo podobny sposób jak prezentowana  TUTAJ z kilkoma różnicami, które opiszę poniżej.


I RODZAJ DRUTÓW 
I SPOSÓB PRZERABIANIA OCZEK

  Przy obu czapkach wykorzystywałam zarówno druty z żyłką jak i druty proste 4,5 mm. Jednak przy czarnej czapce nie wykonywałam oczek w okrążeniach, a z tyłu zastosowałam szew. Dlaczego? Na to pytanie nie ma jednej, prostej odpowiedzi.
  Kiedy wykonuję nowy model czapki wykonuję je bezszwowo, ponieważ łatwiej jest mi kontrolować rozmiar.  Drugą metodę, kiedy wolę wykonać szew z tyłu, stosuję, gdy wykonuję czapkę kolejny raz z tej samej włóczki. Przyznam jednak, że jest to czasem zgubne, ponieważ zauważyłam, że z czasem zmienił mi się sposób przerabiania oczek i nie są one już tak ciasne jak kiedyś.


II ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENI 
POMIĘDZY WARKOCZAMI NA 12 OCZEK

  W czarnej czapce zwiększyłam liczbę warkoczy. Jeśli przypomnę sobie poprzednie podobne czapki, to wybierałam wzór dżersejowy lewy lub francuski, aby rozdzielić warkocze. Ponieważ nie lubię powielać wzorów, to tym razem skupiłam się na warkoczach na dwa oczka. Tym sposobem na czapce znalazły się grube warkocze na 12 oczek i cienkie, których oczka krzyżowałam co drugi rząd.


III GUBIENIE OCZEK

  Ponieważ w czarnej czapce nie zastosowałam ściegu francuskiego, który wyraźnie skraca robótkę to gubienie oczek rozpoczęłam już w 35 rzędzie (pozostało 80 oczek) i  kontynuowałam w  rzędach 37 (70 oczek), 39 (60 oczek), 41 (50 oczek), 43 (40 oczek) i 45 (30 oczek).


DANE TECHNICZNE

Czapka powstała z 100 gram włóczki Polo Natura 50 % wełna, 50 % akryl, 200 m/100 g. Do jej wydziergania wykorzystałam podwójną nitkę i druty 4, 5 mm.



Komentarze

  1. Piękna czapeczka, chociaż w dalszym ciągu czekamy na zimę u mnie dziś plus 6 stopni i to rankiem pozdrawiam i życzę wszystkiego najlepszego w Nowym Roku

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ładna czapka :) A wiesz, ja wogóle nie lubię robić na okrągło. Wszystko co mogę przerabiam na prostych drutach (tzn. na drutach z żyłką, bo długich nie lubię) i zszywam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje żyłki po przerabianiu na okrągło wyglądają koszmarnie. Również stosuję je czasem zamiennie z drutami prostymi, jesli mam do przerobienia dużo oczek.

      Usuń
  3. Fajne te sploty!!!U mnie na laptopie Twoja czarna czapka ma ..piękny ciemnobrązowy kolor ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajna jest ta czapa. Uwielbiam Twoje warkocze.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czapka jest fenomenalna!!!! Absolutny hit! Piękny wzór! Perfekcyjne wykonanie - Pozdrawiam - miłośniczka czapek :)

    OdpowiedzUsuń
  6. I mi również podoba się Twoja czapka właśnie z powodu warkoczy, które uwielbiam w robótkach drutowych.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  7. bardzo fajna czapa :) i jaka precyzyjna ! ja też ostatnio pałam miłością do warkoczy :) coś w nich jest!

    OdpowiedzUsuń
  8. Czapeczka prześliczna ,ja również jestem miłośnikiem warkoczy co zresztą widać na mym blogu .
    A na modelce czapka wygląda super .
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Cudowna czapa :)

    Przyjemności w dotyku, słodkości w przełyku.
    Szelestu w kieszeni, i słońca promieni.
    Oraz by rok 2014 cały, po prostu był wspaniały.
    Pstro

    OdpowiedzUsuń
  10. Super! Ja mam podobną, ale niestety - kupioną:(

    OdpowiedzUsuń
  11. uwielbiam twoje robótki:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jak zrobić czapkę z nausznikami?

Zawsze zaczynam od zrobienia nauszników, które robię jednocześnie. Czapka powstała z pojedynczej nitki włóczki Puchatka (100% anilana, 100 g/147 m).

Wykonanie:
Na druty 4 mm nabieram po 5 oczek + 2 oczka brzegowe. Cały czas pracujemy oczkami prawymi (ścieg francuski).

rząd 1:1 o.b., 5 o.p. 1 o.b.
rząd 2:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 3 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 7 oczek + 2 oczka brzegowe)
rząd 4:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 5 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 9 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 6:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 7 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 11 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 8:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 9 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 13 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 9-17: 1 o.b., 13 o.p. 1 o.b.

rząd 18:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 11 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 15 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 20:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 1…

Jak zrobić rękawiczki z pięcioma palcami?

Oddając kiedyś płaszcz do szatni, zobaczyłam na dłoniach nieznajomej dziewczyny kremowe rękawiczki z motywem, którego nie potrafię teraz w całości odtworzyć. Pamietam jednak, że pani obsługująca mnie i nieznajomą również nie kryła zachwytu nad tym arcydziełem. Wtedy nie wyobrażałam sobie, że kiedykolwiek będę potrafiła stworzyć coś podobnego.     Mijały miesiące, a rękawiczki na trwałe wbiły się w moją pamięć. Uznając jednak ich wykonanie za zbyt trudne, nawet nie podejmowałam próby nauki.     Aż nadszedł czas, gdy Zielona Dusza podsunęła mi książkę o robótkach z opisem pracy nad rękawiczkami. Wtedy stworzyłam plan. W czasie gdy ja przeszukiwałam stare zbiory włóczki, Pan X odwiedzał pasmanterie w celu zakupu odpowiednich drutów.  Zaopatrzona we wszystkie potrzebne sprzęty, a także obawę zasiadłam do pracy. I zakochałam się w tym dzierganiu...   Kremowe rękawiczki to już kolejna para, która wyszła spod mojej reki. Została stworzona na specjalne zamówienie mojej Rogatej Bratniej Duszy.

RĘK…

Jak zrobić czapkę z motywem warkocza - instrukcja.

CZAPKA Z MOTYWEM WARKOCZA


Materiały: - 100 gram, włóczka Kotek, 100 % akryl, 300 m / 100 g,  50 w kolorze khaki (zgniła zieleń) i  złotej (musztardowa) - druty 5,5 mm, - igła, - nożyczki,
Wykonanie: 1. Na druty nabieramy nitką podwójną 60 oczek + 2 oczka brzegowe i przerabiamy 8 rzędów ściągaczem pojedyńczym.

2. Zmieniamy włóczkę na musztardowąi przerabiamy dziewiąty rząd oczkami prawymi, wyrabiając z każdego oczka lewego dwa prawe. Tym sposobem liczba oczek zwiększa się do 90 (+2 oczka brzegowe). Zawsze stosuję ten zabieg, jeśli wprowadzam warkocze do wzoru, ponieważ moje włóczkowe warkocze zmniejszają obwód czapki. 

3. W 10 rzędzie przerabiam oczka następująco (lewa strona czapki): *12 oczek lewych, 6 oczek prawych*, ten schemat powtarzam do końca rzędu.  W mojej czapce zastosowałam warkocze na 12 oczek prawych, które będą biegły z prawej strony czapki, dlatego gdy jestem na lewej stronie czapki muszę te oczka przerobić jako lewe. W mojej czapce będzie 5 warkoczy.

4. W 11 rzędziekrzyżujem…