Przejdź do głównej zawartości

Czapka wykonywana w trzech krokach


 Metoda dla osób rządnych szybkiego efektu lub pragnących sprawdzić czy wzory wrabiane są im pisane. Prezentowaną czapkę można z powodzeniom (lub nie) wykonywać na drutach z żyłką (unikając tym sposobem szycia)  lub na drutach prostych wymuszających zastosowanie jednego szwu z tyłu czapki. Ale ja wybrałam trochę odmienną metodę łącząc pracę na dwóch rodzajach drutów. 

  Na początek wybrałam druty proste 2,5 mm na które nabrałam oczka na przód zawierający wzór wrabiany. Pominęłam celowo etap ściągacza, ale skupiłam się na dokładnym zrobieniu próbki. 

  Po wykonaniu przodu zawierającego już etap zredukowanych oczek, dokonałam ponownych obliczeń, dotyczących liczby oczek potrzebnych na tył. Zaleta tej metody to możliwość korygowania liczby oczek potrzebnych do wykonania czapki. Z drugiej strony wykonując taką sama czapkę na drutach z żyłką osiągamy podobny efekt, ale robiąc w okrążeniach i zakładając zamieszczenie wzoru tylko z przodu musimy liczyć się z niekończącym przekładaniem nitek.

  Po dokonaniu korekty oczek potrzebnych na tył i posługując się wzorem dżersejowym prawym wykonujemy tył, pamiętając o redukowaniu oczek po identycznej jak z przodu liczbie rzędów. Dla urozmaicenia robótki proponuję co kilka rzędów wciągać nitki wzoru wrabianego z przodu. 

 I tak mając dwie części czapki, która nie wygląda jeszcze zachęcająco, zabieramy się za dokładnie zszywanie, wybierając cieńszą włóczkę, niż ta z której wykonujemy czapkę.

 Kiedy doprowadzimy już nasza robótkę do względnego ładu czyli powciągamy wszystkie niechciane nitki i mając poczucie,  że dzięki temu nitki nie puszczą w najmniej odpowiednim momencie, włączamy do pracy druty z żyłką 2,5 mm i zabieramy się za stworzenie ściągacza pojedynczego, wyrabiając go z dolnego brzegu. Ja zastosowałam metodę wyrabiania oczek z trzech gotowych, kolejnych  i opuszczanie czwartego oczka. Tym sposobem nabieram na ściągacz mniej oczek niż zakładał brzeg dolny.

Komentarze

  1. Świetne czapki tylko szkoda, że nie robiłaś zdjęć w trakcie dziergania. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. kibice Ruchu są dumni
    pozdrawiam kedzioR i kaRol

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę przyznać, że od jakiegoś czasu zagladam tutaj i podziwiam:) Podziwiam i trochę zazdroszczę... tego czasu na dzierganie:):):) Jak patrzę na Twoje prace to chciałabym zrobić wszystkie - tak mi sie podobają:)

    Pozdrawiam
    wloczkowefikumiku.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Noo...pomysłowe, pomysłowe :)

    OdpowiedzUsuń
  5. dawno , nie byłam u ciebie, same ślicznosci

    OdpowiedzUsuń
  6. fajne te czapki :) sympatyczny wzorek

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jak zrobić czapkę z nausznikami?

Zawsze zaczynam od zrobienia nauszników, które robię jednocześnie. Czapka powstała z pojedynczej nitki włóczki Puchatka (100% anilana, 100 g/147 m).

Wykonanie:
Na druty 4 mm nabieram po 5 oczek + 2 oczka brzegowe. Cały czas pracujemy oczkami prawymi (ścieg francuski).

rząd 1:1 o.b., 5 o.p. 1 o.b.
rząd 2:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 3 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 7 oczek + 2 oczka brzegowe)
rząd 4:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 5 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 9 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 6:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 7 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 11 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 8:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 9 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 13 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 9-17: 1 o.b., 13 o.p. 1 o.b.

rząd 18:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 11 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 15 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 20:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 1…

Jak zrobić rękawiczki z pięcioma palcami?

Oddając kiedyś płaszcz do szatni, zobaczyłam na dłoniach nieznajomej dziewczyny kremowe rękawiczki z motywem, którego nie potrafię teraz w całości odtworzyć. Pamietam jednak, że pani obsługująca mnie i nieznajomą również nie kryła zachwytu nad tym arcydziełem. Wtedy nie wyobrażałam sobie, że kiedykolwiek będę potrafiła stworzyć coś podobnego.     Mijały miesiące, a rękawiczki na trwałe wbiły się w moją pamięć. Uznając jednak ich wykonanie za zbyt trudne, nawet nie podejmowałam próby nauki.     Aż nadszedł czas, gdy Zielona Dusza podsunęła mi książkę o robótkach z opisem pracy nad rękawiczkami. Wtedy stworzyłam plan. W czasie gdy ja przeszukiwałam stare zbiory włóczki, Pan X odwiedzał pasmanterie w celu zakupu odpowiednich drutów.  Zaopatrzona we wszystkie potrzebne sprzęty, a także obawę zasiadłam do pracy. I zakochałam się w tym dzierganiu...   Kremowe rękawiczki to już kolejna para, która wyszła spod mojej reki. Została stworzona na specjalne zamówienie mojej Rogatej Bratniej Duszy.

RĘK…

Jak zrobić czapkę z motywem warkocza - instrukcja.

CZAPKA Z MOTYWEM WARKOCZA


Materiały: - 100 gram, włóczka Kotek, 100 % akryl, 300 m / 100 g,  50 w kolorze khaki (zgniła zieleń) i  złotej (musztardowa) - druty 5,5 mm, - igła, - nożyczki,
Wykonanie: 1. Na druty nabieramy nitką podwójną 60 oczek + 2 oczka brzegowe i przerabiamy 8 rzędów ściągaczem pojedyńczym.

2. Zmieniamy włóczkę na musztardowąi przerabiamy dziewiąty rząd oczkami prawymi, wyrabiając z każdego oczka lewego dwa prawe. Tym sposobem liczba oczek zwiększa się do 90 (+2 oczka brzegowe). Zawsze stosuję ten zabieg, jeśli wprowadzam warkocze do wzoru, ponieważ moje włóczkowe warkocze zmniejszają obwód czapki. 

3. W 10 rzędzie przerabiam oczka następująco (lewa strona czapki): *12 oczek lewych, 6 oczek prawych*, ten schemat powtarzam do końca rzędu.  W mojej czapce zastosowałam warkocze na 12 oczek prawych, które będą biegły z prawej strony czapki, dlatego gdy jestem na lewej stronie czapki muszę te oczka przerobić jako lewe. W mojej czapce będzie 5 warkoczy.

4. W 11 rzędziekrzyżujem…