środa, 12 lutego 2014

Jak rozpocząć przygodę z podwójnym dzierganiem


 Metodę double knitting, dzięki której powstaje dzianina dwustronna, pokochałam od pierwszych udanych rzędów. Okazała się o wiele prostsza niż wynikało z opisów, które starałam sobie przyswoić, a szaliki które schodziły z moich drutów były elastyczne i fantazyjne. Jeśli chodzi o sposób zaczynania tej robótki to jest ich kilka, a dziś zaprezentuje jeden z nich. Przy okazji najnowszy wielobarwny szalik. 


  
Potrzebne materiały


- naparstek dziewiarski,
- druty o wybranym rozmiarze,
- włóczki w dwóch dowolnie wybranych kolorach,
- schemat wzorów,

Wykonanie



KROK 1: Nabieramy na druty (w moim przypadku 4 mm) 35 oczek w kolorze śliwkowym.



KROK 2: Przerabiamy pierwsze oczko brzegowe w kolorze śliwkowym. Następnie dołączamy drugi kolor (różowy). Oczka różowe wyrabiamy z przerw pomiędzy oczkami śliwkowymi. Aby nasza dzianina mogła pełnić funkcje dwustronnej, oczka różowe wyrabiamy jako prawe, a oczka śliwkowe przerabiamy na lewo. Po całym zabiegu mamy 33 oczka różowe i 35 śliwkowych z których dwa pełnią funkcje oczek brzegowych.

Wyrabianie oczek drugiego koloru

Będąc na tej stronie robótki 
będziemy przerabiać oczka różowe na prawo, a śliwkowe na lewo.

Będąc na tej stronie robótki 
będziemy przerabiać oczka różowe na lewo, a śliwkowe na prawo.

KROK 3: Wrabiamy wzory. Oczka traktujemy jako pary czyli jedno oczko różowe prawe i jedno oczko śliwkowe lewe, które sąsiadują ze sobą maja taki sam wzór, tylko w odmiennym kolorze. Ważne jest również postępowanie z nitką drugiego koloru. Musimy pilnować, aby przy przerabianiu oczek prawych nitka drugiego koloru biegła z tyłu, a przy przerabianiu oczek lewych nitka drugiego koloru biegła z przodu (patrz zdjęcia poniżej). 


Na obecnym etapie robimy jednokolorowe tło. 
Wszystkie oczka śliwkowe przerabiamy na prawo, a różowe na lewo.

Prawe oczko śliwkowe. Nitka różowa biegnie z tyłu.

Lewe oczko różowe. Nitka śliwkowa biegnie z przodu.



Efekt wrabiania oczek w innym kolorze. 
 Ponieważ mój rząd zaczyna się od oczek prawych, to parę dla mnie stanowi oczko prawe różowe i lewe śliwkowe. Jeśli chcę do nich wprowadzić barwny motyw to w tej parze zamieniam kolory. Czyli różowe przerabiam na śliwkowo, a śliwkowe na rózowo.  Pozostałe oczka przerabiam tak jak dyktują mi kolory. W kolejnym rzędzie który pokazany jest na zdjęciach poniżej przerabiam oczka tła jednokolorowego.





Oczka brzegowe
W szalikach zazwyczaj przerabiam oczka brzegowe według zasady: pierwsze spuszczam, a ostatnie przerabiam na prawo, ale w przypadku szalików dwustronnych przerabiam każde oczko zamieniając tylko kolory na brzegu.





PRAWA I LEWA STRONA 
z widoczną zmiana kolorów



23 komentarze:

  1. Ale to fajne, spróbuję coś zrobić tą metodą. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. A jak zmieniasz robótkę, na drugą stronę to musisz ściągnąć ten naparstek?Nie mam takiego urządzenia. A bez niego jest trudniej, prawda?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie muszę ściągać naparstka, gdy przechodzę na drugą stronę robótki. Naparstek znacznie ułatwia pracę, ale zamiast niego możesz wykorzystać stary pierścionek obklejony taśmą. Zajrzyj pod ten link, gdzie zamieściłam zdjęcie takiego naparstka http://eksperymentyzdrutami.blogspot.com/2013/01/dwustronny-szalik-i-naparstek.html

      Usuń
    2. Pewnie kupię taki naparstek, choć wielu rzeczy z wrabianymi wzorami nie robię.

      Usuń
    3. Ostatecznie możesz sobie taki zrobić przy pomocy dużego spinacza i kombinerek. 5 minut pracy i efekt gotowy. Jak poużywasz, podejmiesz decyzje, czy ci fachowy naparstek dziewiarski potrzebny. Ja uznałam moją samoróbkę z drucika za absolutnie niezbędną przy DK, więc pewnie przy większych zakupach włóczkowych sprawię sobie fachowy naparstek.

      Usuń
    4. Bez naparstka jest moim skromnym zdaniem łatwiej, jedna rzecz mniej do pilnowania ;) U mnie palec wskazujący jest tuż pod robótką, nitki trzymam razem i zwyczajnie przerabiam tym kolorem, który mi jest akurat potrzebny. Próbowałam z naparstkiem, ale było mi trudniej.

      Usuń
    5. Truscaveczko ile osób tyle opinii :) Ja już widziałam osoby zadowolone z zastosowania pierścionka owiniętego plastrem stanowiącym przegrodę dla nitek, a mi praca z nim całkowicie nie wychodziła. Sposób o którym piszesz testowałam rok temu, ale chyba za szybko się poddałam. Z zakupem naparstka nosiłam się długie miesiące i jestem szczęśliwa, że w końcu go nabyłam. Może pokuszę się o wpis o różnych metodach walki z kilkoma nitkami przy wzorach wrabianych. Pozdrawiam

      Usuń
  3. Szalik jest cudny. Już od pewnego czasu obiecuję sobie, że nauczę się tej metody. Zastanawiam się tylko co mogłabym tą metodą zrobić. Przy szaliku mogłabym się zniechęcić bo na pewno robi się go bardzo długo, a robienie próbki o nieznanym zastosowaniu jakoś mnie nie motywuje.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję za łopatologiczne wytłumaczenie tej metody. Już się łapię za druty. Może dzięki Tobie wreszcie mi wyjdzie?

    OdpowiedzUsuń
  5. gdzie kupiłaś ten naparstek, dzięki któremu można prowadzić kilka nitek?

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję za kursik, również pragnę zgłębić tę metodę w celu wykonania dwustronnego kocyka. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Super efektowna metoda :-) sama spróbowałam i dzięki za wszystkie podpowiedzi :-) żebym jeszcze ten naparstek mogła kupić to byłoby o wiele prościej :-) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. WOOOOOOOOW!!!! Cudowny szalik!!!! Chyba sama też spróbuję:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzięki Ci za ten opis!!! Robię obecnie taki szalik, ale nie mogąc rozwikłać zagadki co to metoda double knitting, postanowiłam zrobić go dwa razy i zszyć!!! Jak mi to wyjdzie nie wiem???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja pierwszy dwustronny szalik zrobiłam na drutach okrągłych przez co zjadł on dużo więcej włóczki. Myślę, że stosując metodę double knitting zużyjesz mniej włóczki niż robiąc dwa oddzielne szaliki. Ale pamiętaj, że warto próbować i samodzielnie dochodzić do odkrywania pewnych tajników robótek na drutach.

      Usuń
  10. Szukałam tego sposobu, Dzięki za dobrą lekcję. Maria z Łodzi

    OdpowiedzUsuń
  11. cudownie robisz na drutach, uwielbiam twoje skandynawskie wytwory :)
    dzięki za tutorial, przyda się w przyszłosci :P

    OdpowiedzUsuń
  12. Super, muszę pokończyć zaczęte roboty i wezmę się za dwustronne szaliki :D

    OdpowiedzUsuń
  13. witam! nie wiem co robie żle ale próbuję już kolejny raz i ciągle wychodzą mi obie lewe strony... ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, prosze podesłac zdjęcie robótki na e-mail ivanescence@tlen.pl, a będzie mi łatwiej ocenic gdzie tkwi błąd. Pozdrawiam

      Usuń
  14. Jaki czad!!!! Muszę wypróbować!!!
    Teraz się zastanawiam czy tą metodą da się robić "na okrągło" ? Magic-loopem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobno jest to możliwe :) Ja jeszcze nie próbowałam

      Usuń