Przejdź do głównej zawartości

Recenzja książek "450 ściegów" i "Wykończenia brzegów"




 Przychodzę do Was z recenzją książek „450 ściegów na drutach” i „Wykończenia brzegów. 103 obramowania szydełkowe”, które otrzymałam od wydawnictwa RM.



  Każda książka o drutach rządzi się swoimi oznaczeniami. Są one niczym kierunkowskazy, które nie pozwalają nam zabłądzić. Skoro nie istnieją twarde reguły, które ujednoliciłyby system oznaczeń w schematach wzorów na drutach, nie omijam rozdziałów z wyjaśnieniami symboli i skrótów. Dzięki nim pewniej stawiam kolejne kroki.

RATUNEK Z OPRESJI - UNIKANIE BŁEDÓW- SATYSFAKCJA

 Jeśli nawet jestem pewna, że żadne oznaczenie mnie nie zaskoczy (a i tak zaskakuje) wiem, że warto się upewnić czy aby błędnie nie rozumuję pewnych określeń. W tym przypadku polecam również zwrócić uwagę na wytłuszczone fragmenty tekstu, które odnajdziemy w rozdziale „Wprowadzenie”. Mnie jedno z określeń szczególnie zaskoczyło. Ale zaraz wyjaśnię o co chodzi.
  Rzadko pracuję z wzorami ażurowymi, dlatego zaskoczyło mnie określenie „nitka z przodu”, które oznaczało „narzut”. W dotychczasowych wzorach, które tworzyłam spotykałam się jedynie z określeniem „narzut”. Całe szczęście jest to wyjaśnione na początku książki w podpunkcie „dodawanie z nitką prowadzoną z przodu”. Po rozszyfrowaniu tej zagadki okazało się, że inne określenia i skróty mogę nazwać standardowymi.

WSZYSTKIE PRÓBKI W JEDNYM MIEJSCU



  Chciałam zobaczyć co książka mi oferuje dlatego po szybkim przeglądnięciu, zatrzymałam się na ostatniej stronie i wzorze „LIŚCIE”. Nawet moje uprzedzenia dotyczące narzutów („nitka z przodu”) nie odstraszyły mnie od chęci wykonania tego wzoru. Tak się rozpędziłam, że wykonałam kilka listków, które mam nadzieję niebawem staną się częścią większego projektu. We wzorze według mnie jest błąd. Otóż dziergając i podążając ślepo za opisem okazało się, że na lewym drucie nie miałam już żadnych oczek, natomiast opis sugerował, że powinnam ich mieć jeszcze kilka. Początkowo pomyślałam, że to ja zapewne coś namieszałam robiąc narzuty od których specjalistką nie jestem, ale po dokładnym przeanalizowaniu opisu wprowadziłam małą poprawkę i dalej dziergałam już bez problemów. Czy to ja popełniłam błąd dziergając czy też w treści rzeczywiście jest błąd musicie przekonać się sami.  Trochę żałuje, że nie umieszczono informacji ile oczek powinno się znajdować na drutach w każdym rzędzie. W książce każdy z wzorów jest przedstawiony w postaci zdjęcia i opisu słownego pomocne natomiast byłyby również schematy graficzne konkretnych wzorów.


 Po wykonaniu liści zastanawiałam się jak wyjaśnione są pozostałe wzory, dlatego postanowiłam przetestować po jednym z danego działu. Sprawdźcie jak mi poszło.


1.      ŚCIEGI Z PRAWYCH I LEWYCH OCZEK
FANTAZYJNY SZEWRON
Wzór zgodny z opisem


2.     ŚCIEGI Z FAKTURĄ I KOLOREM
FRANCUSKI Z PRZEKŁADANYMI OCZKAMI III - MÓJ ULUBIONY 
Wzór zgodny z opisem



3.     ŚCIEGI AŻUROWE
WIRY
Wzór zgodny z opisem


4.     AŻUROWE MOTYWY
PARASOLKI
Wzór Niezgodny z opisem



5.     ŚCIĄGACZE I ŚCIEGI POCHODNE
SPIRALNY
Wzór zgodny z opisem



6.     WARKOCZE
ZMIENNY
Wzór zgodny z opisem 



7.     ŚCIEGI DO WYKAŃCZANIA KRAWĘDZI
LIŚCIE
Wzór Niezgodny z opisem



Jak spodobał Wam się test? Mimo wszystko moje detektywistyczne analizowanie wzorów uświadomiło mi kilka spraw:

- w dwóch z analizowanych wzorów odkryłam drobne błędy,

- jednak umiem robić narzuty, a wzory ażurowe nie są takie straszne (miło jest zaskoczyć samą siebie),

-  wielokolorowy wzór francuski z oczkami zdejmowanymi daje zjawiskowe efekty,

- poznam jeszcze wiele skrótów dotyczących robótek na drutach, które będę próbowała ujednolicić,
-  niezmiennie uwielbiam wzór liści,

- szukam idealnie skomplikowanego wzoru warkoczowego.



 Druga z prezentowanych pozycji na pewno Was zaskoczy. Dotyczy ona technik szydełkowych, a jak wiadomo ja na szydełku nie robię. To znaczy nie robiłam. Postanowiłam, że czas nauczyć się czegoś więcej niż tworzenie łańcuszka. Tak pojawiła się pierwsza pozycja w mojej biblioteczce dotycząca szydełka E. Eckman „Wykończenia brzegów. 103 obramowania szydełkowe”. Dlaczego postawiłam na tą książkę? Lubię połączenia różnych materiałów np.  włóczki z koronką czy tez filcem. Jako osoba mocno początkująca wybrałam jeden z prostszych wzorów. Ale od początku. Co spodobało mi się w książce?

- Szata graficzna. Duże, ładne zdjęcia. Na każdej ze stron umieszczono 1-2 wzorów dzięki czemu lupę można odrzucić na bok.

- Przy każdym ze wzorów umieszczona jest informacja o splotach, które należy wykorzystać. Pomaga to dostosowaniu wyboru do swoich umiejętności.

- Przy wybranych wzorach umieszczono ciekawe porady.

- Przy wzorach znajdują się schematy graficzne i opisy słowne.


  Do tej pory umiałam wykonywać jedynie oczka łańcuszka, a schematy szydełkowe były dla mnie niczym hieroglify. Szybko nadrobiłam zaległości. W książce pominięto podstawy szydełkowania, na jej końcu znajdują się opisy słowne poszczególnych splotów. Brakowało mi zdjęć instruktażowych jak wykonywać np. słupki. W tym temacie musiałam posiłkować się informacjami z Internetu. Dla tych z Was które podstawy szydełka mają już za sobą nie będzie stanowiło to problemu.


  Kiedy uświadomiłam sobie, że oczka ścisłe i półsłupki to nie to samo praca nabrała tempa. Po analizie wzorów wybrałam jeden, którym chciałam ozdobić brzegi mojej próbki z wzorem biedronki. Wzór jest minimalistyczny i ozdobny jednocześnie.


 Jeśli miałabym wybierać spośród tych dwóch książek wybrałabym „Wykończenia brzegów”. Dlaczego? Ma ładna szatę graficzną, zawiera zarówno opisy słowne jak i schematy graficzne wzorów. Ta książka po prostu cieszy oko. Trochę brakuje tego książce o ściegach na drutach. A Wy która książkę wybieracie?



Komentarze

  1. Bardzo interesujący post. Pewnie trudno byłoby mi się zdecydować którą wybrać... myślę, że wzięłabym obie :) książek instruktażowych nigdy za wiele :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama też mam wiele książek o tematyce robótkowej. Szczególne miejsce w mojej biblioteczce zajmują książki o drutach. Kiedy ostatnio je policzyłam sama zdziwiłam się, że udało mi się aż tyle zgromadzić.

      Usuń
  2. Sporo się napracowałaś.
    Zobaczyłam u Ciebie tę koronkę z liści, na którą poluję od jakiegoś czasu. Jak to się fachowo nazywa? Pomyślałam sobie, że wypadałoby zrobić sobie taką próbkę, która w zasadzie do wszystkiego pasuje. Zdecydowanie wolę schematy graficzna, bo ja techniczna jestem z zamiłowania i zawodu. Skoro w tej książce nie ma schematu, a opis jest felerny, to może masz jakieś namiary na te LIŚCIE? A jak nie, to odrobię sobie jakoś z tego co widać u Ciebie na zdjęciu, tylko będę miała jedno pytanko. Ale to dopiero jakbym miała jakiś problem...
    Z góry dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię kiedy wzór jest potwierdzony zdjęciem i schematem graficznym :). Właśnie wtedy najlepiej mi sie pracuje. Wzór o którym wspominasz jest nazwany w książce "LIŚCIE". Nie mam internetowych namiarów na niego. Myśle, że w opisie jest błąd, ale jak widac można sobie z tym poradzić :) Pozdrawiam

      Usuń
  3. Mam książkę "450 ściegów..." i bardzo często z niej korzystam. Też mam swoje ulubione wzory (te łatwiejsze bo dopiero zaczynam) i mogę powiedzieć, że jest to książka i dla "początkujących" i dla "zaawansowanych".

    OdpowiedzUsuń
  4. ......przekonałam się......istnieje tam szokujący błąd!! !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też dostrzegłaś jakis błąd w książce? Możesz rozwinąc swoją wypowiedź ?:)

      Usuń
    2. We wzorze koleżanko oczywiście !! !

      Usuń
  5. Bardzo ciekawe przypomnialam sobie ze lubie robic na drutach :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przed kilkoma laty kupiłam "450 ściegów..." i jestem nią zawiedziona. Miała być dla mnie inspiracją i wyszukiwarką splotów, ale nie jest. Opisy bez schematów są trudne do "rozgryzienia". Wzięłam stamtąd ażur z wzorem podwójnego liścia, nad którym się nabiedziłam, zanim odkryłam to, co ty, że nitka z przodu to narzut.
    Na początku książki jest pokazane jak dziergać i trzymać druty - sposób anglo-saski, dla mnie obcy, ja tak nie umiem. Książka została napisana przez osobę tak dziergającą i raczej dla takich osób. Szkoda, że nie ma wznowień starych polskich książek. Na szczęście jest internet :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że osoby dziergające dzielą sie na te które wola schematy i na te które preferują opisy. Ja należe do tej pierwszej grupy, ale kiedy nie mam wyboru radzę sobie, jak tylko mogę, z opisami. Jeśli chodzi o książkę to widzę, że nie tylko mnie "nitka z przodu" zakoczyła :). Dziekuję, że podzieliłaś się swoją opinią :)

      Usuń
  7. Oj, miałam kiedyś styczność z tą książką... Było to dość dawno temu, wypożyczyłam ją z biblioteki... był czas że uwielbiałam robić na drutach, ale jedynie schematy do mnie przemawiały, z kolei z szydełkiem jakoś nie potrafię się zaprzyjaźnić, choć próbowałam ;)
    Jednak w tej chwili szycie jest dla mnie priorytetem a druty niestety poszły w odstawkę... może kiedyś...? Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kocham druty, z szydełkiem dopiero zaczynam przygodę, ale bardzo chciałabym nauczyć się szyć :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jak zrobić czapkę z nausznikami?

Zawsze zaczynam od zrobienia nauszników, które robię jednocześnie. Czapka powstała z pojedynczej nitki włóczki Puchatka (100% anilana, 100 g/147 m).

Wykonanie:
Na druty 4 mm nabieram po 5 oczek + 2 oczka brzegowe. Cały czas pracujemy oczkami prawymi (ścieg francuski).

rząd 1:1 o.b., 5 o.p. 1 o.b.
rząd 2:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 3 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 7 oczek + 2 oczka brzegowe)
rząd 4:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 5 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 9 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 6:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 7 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 11 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 8:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 9 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 13 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 9-17: 1 o.b., 13 o.p. 1 o.b.

rząd 18:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 11 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 15 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 20:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 1…

Jak zrobić rękawiczki z pięcioma palcami?

Oddając kiedyś płaszcz do szatni, zobaczyłam na dłoniach nieznajomej dziewczyny kremowe rękawiczki z motywem, którego nie potrafię teraz w całości odtworzyć. Pamietam jednak, że pani obsługująca mnie i nieznajomą również nie kryła zachwytu nad tym arcydziełem. Wtedy nie wyobrażałam sobie, że kiedykolwiek będę potrafiła stworzyć coś podobnego.     Mijały miesiące, a rękawiczki na trwałe wbiły się w moją pamięć. Uznając jednak ich wykonanie za zbyt trudne, nawet nie podejmowałam próby nauki.     Aż nadszedł czas, gdy Zielona Dusza podsunęła mi książkę o robótkach z opisem pracy nad rękawiczkami. Wtedy stworzyłam plan. W czasie gdy ja przeszukiwałam stare zbiory włóczki, Pan X odwiedzał pasmanterie w celu zakupu odpowiednich drutów.  Zaopatrzona we wszystkie potrzebne sprzęty, a także obawę zasiadłam do pracy. I zakochałam się w tym dzierganiu...   Kremowe rękawiczki to już kolejna para, która wyszła spod mojej reki. Została stworzona na specjalne zamówienie mojej Rogatej Bratniej Duszy.

RĘK…

Jak zrobić czapkę z motywem warkocza - instrukcja.

CZAPKA Z MOTYWEM WARKOCZA


Materiały: - 100 gram, włóczka Kotek, 100 % akryl, 300 m / 100 g,  50 w kolorze khaki (zgniła zieleń) i  złotej (musztardowa) - druty 5,5 mm, - igła, - nożyczki,
Wykonanie: 1. Na druty nabieramy nitką podwójną 60 oczek + 2 oczka brzegowe i przerabiamy 8 rzędów ściągaczem pojedyńczym.

2. Zmieniamy włóczkę na musztardowąi przerabiamy dziewiąty rząd oczkami prawymi, wyrabiając z każdego oczka lewego dwa prawe. Tym sposobem liczba oczek zwiększa się do 90 (+2 oczka brzegowe). Zawsze stosuję ten zabieg, jeśli wprowadzam warkocze do wzoru, ponieważ moje włóczkowe warkocze zmniejszają obwód czapki. 

3. W 10 rzędzie przerabiam oczka następująco (lewa strona czapki): *12 oczek lewych, 6 oczek prawych*, ten schemat powtarzam do końca rzędu.  W mojej czapce zastosowałam warkocze na 12 oczek prawych, które będą biegły z prawej strony czapki, dlatego gdy jestem na lewej stronie czapki muszę te oczka przerobić jako lewe. W mojej czapce będzie 5 warkoczy.

4. W 11 rzędziekrzyżujem…