Przejdź do głównej zawartości

Dwukolorowy sweter z warkoczami


     Polubiłam tworzenie swetrów, chociaż na swoim koncie mam tylko jeden udany projekt  (nie licze sweterków dziecięcych, ale to temat na osobny wpis). Moje marzenie, które być może spełni się w tym roku, to stworzenie idealnie pogłębionego dekoltu i odpowiednie wytaliowanie. Póki co tworzę proste formy ozdabiając je jednak warkoczowymi wzorami. Chciałam podzielić się z Wami moimi przemyśleniami na temat aktualnego sweterka. 




WSTĘP

  Sweter wykonywałam od dołu. Najpierw wykonałam rękawy do momentu w którym chciałam je połączyć z pozostałą częścią swetra. Następnie powstał przód i tył razem. Szew znajduje sie pomiędzy warkoczami z tyłu swetra.  Górną część swetra i rękawów wykonywałam razem. Wykorzystałam druty 4 mm i 4,5 mm. Po stworzeniu całego swetra okazało się, że rękawy są za krótkie. Odprułam więc ściągacze i zrobiłam je na nowo na drutach 4,5 mm.




OD CZEGO ZACZĄĆ PRACĘ NAD SWETREM

    Nie można ominąć etapu tworzenia próbki wzoru. Aby wykonać dobry sweter musimy ją wykonać (chociaż tego nie lubimy). 
  Kiedy mamy już gotową próbkę wyciągamy z szafy ulubiony sweter i porównujemy jego wymiary z naszą próbką. Na tej podstawie obliczamy wszystkie niezbędne do wykonania swetra oczka i rzędy.
  Chciałam w tym miejscu rozważyć które elementy swetra najlepiej wykonać w pierwszej kolejności. W tym przypadku rozpoczęłam od rękawa. Dlaczego? Stwierdziłam, że jesli nie spodoba mi się wzór, prucie części na którą nie muszę nabierać ogromnej ilości oczek, będzie mniej bolesne. 


Pierwszy rękaw zrobiłam za wąski, dlatego poszerzyłam go
o wzór warkocza. W przypadku tego swetra rozpoczęcie 
pracy od rękawa sprawdziło się. Jaki pomysł będę miała na kolejne swetry?
 czas pokaże :)


ROZPRACOWANIE WZORU

Ponieważ w moim sweterku wprowadziłam warkocze, po wykonaniu ściągacza należy dodać oczka. W jaki sposób to zrobiłam wyjaśniam poniżej na przykładzie przodu i tyłu.

WZÓR WARKOCZA NA 12 OCZEK PLUS DWA OCZKA LEWE OTACZAJĄCE (razem 14 oczek)
powtarzać rzędy 1-12

  Po wykonaniu ściągacza aby zachować szerokość swetra należy dodać 4 oczka na każdy warkoczowy wzór.  Dodaję oczka w kolorze pomarańczowym. Ponieważ wprowadziłam 6 warkoczy musiałam dodać 24 oczka pomarańczowe. 
  Po tym zabiegu wprowadziłam wzór z naprzemiennych oczek pomarańczowych i brązowych, a dopiero nastepnie wzór warkoczy.

JAK TCHNĄĆ ŻYCIE W SWETER

 Zdecydowałam się na pomarańczowe ściągacze, które korzystnie wpłynęły na kolorystykę swetra. 




DODAWANIE OCZEK NA POSZERZENIE RĘKAWA

  Niestety ja dodawałam oczka zaraz po oczku brzegowym wyrabiając je z nitki poprzecznej, Uzyskałam przez to "efekt schodków". Na przyszłość będę pamiętać, aby dodawać oczko w ten sposób po drugim oczku (licząc od oczka brzegowego), dzięki czemu uzyskam równy brzeg po zszyciu.

WARKOCZE BOCZNE




  Według mnie są za blisko krawędzi bocznych. W kolejnych projketach odsunę je o kilka oczek, wysuwając jednoczeście ku przodowi. Zyska na tym sweter. 





ŚCIĄGACZE REKAWÓW


  Przy rekawach okazały się za krótkie. Błąd poczatkującego. Ja zdecydowanie wole długie rekawy, dlatego nie mogłm cieszyć sie swetrem dopóki nie wydłużyłam ściągaczy. 


Wydaje mi się, że to już wszystkie zmiany jakie bym wprowadziła.  Mimo wszystkich wymienionych elementów sweter mi sie PODOBA :)Czekam na Wasze porady :) 

Komentarze

  1. Sweter jest piękny, połączenie kolorów, warkocze po prostu cudo... natomiast sam opis, a piszę ja, kompletny laik, to... ukłony kapelusikiem do samej ziemi! Za pracę jaka miała miejsce przy tworzeniu takiego swetra. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ślicznie dobrałaś kolory, a już wkomponowane warkocze to majstersztyk!
    Pozdrawiam serdecznie,
    Asia

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla mnie fantastycznie rozwiązałaś dodawanie oczek po ściągaczu:) Warkocze doskonałe, krótko mówiąc cały sweter rewelacja. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Istne cudo! Rewelacyjne dobranie kolorów.

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam warkocze w swetrach! A ten jest świetny w każdym calu! Ciekawy pomysł by przód i tył był identyczny :) Sporo pracy i kombinowania w niego włożyłaś, ale było warto! Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetne kolory. Gdybym ja tak tylko potrafiła robić na drutach. Mam tyle pomysłów a czasu brak na ich wykonanie:(

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękny jest! Zachwyciło mnie połączenie kolorów i warkocze. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Kolory super sweter zresztą też, choć ja coś ostatnio wolę proste, bez warkoczy i innych podobnych twój mi się spodobał.

    OdpowiedzUsuń
  9. Gratuluje pierwszego udanego swetra. Ale....
    Sweter jest przeladowany warkoczami, jak dla mnie przynajmniej. Po co te warkocze od spodu rekawow? Jak warkocz na przodzie sweterka, to juz zbedny przy raglanie. Te kolorowe wykonczenia hm... sama nie zrobilabym juz takiego wykonczenia dekoltu. ale jest bardzo ladnie i starannie zrobiony i to zacheca do dalszych sukcesow dziewiarskich. Powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny. Kolory dobrane idealnie. Fajnie wkomponowane. Warkocz przy lini raglanu super pomysł.

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny sweter!!!! Podziwiam Twoją cierpliwość. Może kiedyś też spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mi się ten sweterek bardzo podoba, zarówno warkocze jak i kontrast kolorów. Ja zabieram się za zrobienie sweterka każdego roku i zazwyczaj kończy się na zrobieniu pleców. Także podziwiam za wytrwałość :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetny sweter! Bardzo fajnie prezentują się na nim warkocze. I mówisz, że jest brązowo-pomarańczowy? U mnie na monitorze wygląda na szaro-różowy :) Ale oba połączenia są super!

    OdpowiedzUsuń
  14. Mi też się podoba!!!Fajny kontrast pomiędzy mankietami a resztą Praktyczne rady zawsze na czasie.DziEki

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie tylko Tobie się podoba! Te jasne wstawki bardzo mu dodały uroku. Brawo Ty!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jak zrobić czapkę z nausznikami?

Zawsze zaczynam od zrobienia nauszników, które robię jednocześnie. Czapka powstała z pojedynczej nitki włóczki Puchatka (100% anilana, 100 g/147 m).

Wykonanie:
Na druty 4 mm nabieram po 5 oczek + 2 oczka brzegowe. Cały czas pracujemy oczkami prawymi (ścieg francuski).

rząd 1:1 o.b., 5 o.p. 1 o.b.
rząd 2:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 3 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 7 oczek + 2 oczka brzegowe)
rząd 4:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 5 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 9 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 6:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 7 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 11 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 8:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 9 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 13 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 9-17: 1 o.b., 13 o.p. 1 o.b.

rząd 18:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 11 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 15 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 20:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 1…

Jak zrobić rękawiczki z pięcioma palcami?

Oddając kiedyś płaszcz do szatni, zobaczyłam na dłoniach nieznajomej dziewczyny kremowe rękawiczki z motywem, którego nie potrafię teraz w całości odtworzyć. Pamietam jednak, że pani obsługująca mnie i nieznajomą również nie kryła zachwytu nad tym arcydziełem. Wtedy nie wyobrażałam sobie, że kiedykolwiek będę potrafiła stworzyć coś podobnego.     Mijały miesiące, a rękawiczki na trwałe wbiły się w moją pamięć. Uznając jednak ich wykonanie za zbyt trudne, nawet nie podejmowałam próby nauki.     Aż nadszedł czas, gdy Zielona Dusza podsunęła mi książkę o robótkach z opisem pracy nad rękawiczkami. Wtedy stworzyłam plan. W czasie gdy ja przeszukiwałam stare zbiory włóczki, Pan X odwiedzał pasmanterie w celu zakupu odpowiednich drutów.  Zaopatrzona we wszystkie potrzebne sprzęty, a także obawę zasiadłam do pracy. I zakochałam się w tym dzierganiu...   Kremowe rękawiczki to już kolejna para, która wyszła spod mojej reki. Została stworzona na specjalne zamówienie mojej Rogatej Bratniej Duszy.

RĘK…

Jak zrobić czapkę z motywem warkocza - instrukcja.

CZAPKA Z MOTYWEM WARKOCZA


Materiały: - 100 gram, włóczka Kotek, 100 % akryl, 300 m / 100 g,  50 w kolorze khaki (zgniła zieleń) i  złotej (musztardowa) - druty 5,5 mm, - igła, - nożyczki,
Wykonanie: 1. Na druty nabieramy nitką podwójną 60 oczek + 2 oczka brzegowe i przerabiamy 8 rzędów ściągaczem pojedyńczym.

2. Zmieniamy włóczkę na musztardowąi przerabiamy dziewiąty rząd oczkami prawymi, wyrabiając z każdego oczka lewego dwa prawe. Tym sposobem liczba oczek zwiększa się do 90 (+2 oczka brzegowe). Zawsze stosuję ten zabieg, jeśli wprowadzam warkocze do wzoru, ponieważ moje włóczkowe warkocze zmniejszają obwód czapki. 

3. W 10 rzędzie przerabiam oczka następująco (lewa strona czapki): *12 oczek lewych, 6 oczek prawych*, ten schemat powtarzam do końca rzędu.  W mojej czapce zastosowałam warkocze na 12 oczek prawych, które będą biegły z prawej strony czapki, dlatego gdy jestem na lewej stronie czapki muszę te oczka przerobić jako lewe. W mojej czapce będzie 5 warkoczy.

4. W 11 rzędziekrzyżujem…