Przejdź do głównej zawartości

Ocieplacz na szyje i ramiona - rzędy skrócone


  Idealne rozwiązanie dla osób nie lubiących szalików, ale ceniących ciepło. Kilka lat temu wykonałam pierwszy ocieplacz na szyję i ramiona. Piękna w swej prostocie robótka. Uwielbiam dwa rodzaje robótek ręcznych: minimalistyczne oraz przeładowane wzorami. Chyba pod tym względem popadam z skrajności w skrajność. 

Umiejętności, które warto posiadać aby wykonać ocieplacz:

1.OCZKA PRAWE I LEWE  - czyli oczka na których wszystko sie opiera. Dzięki nim tworzymy ściągacze (pojedyncze, podwójne, potrójne...) oraz tak naprawdę większość wzorów, oprócz wzorów z oczek przekręcanych (które też są odmianą oczek prawych) i wzorów ażurowych (tworzonych z pomocą narzutów). Nie będę drążyć dalej sprawy wzorów, ponieważ na ten temat można pisać i pisać... Jeśli macie ochotę zabrać głos w dyskusji wyraźcie swoja opinię w komentarzu.



2. PRACA W OKRĄŻENIACH  - dotyczy jedynie golfa. Ponieważ jest on wywijany, warto zrobić go metodą bezszwową czyli w okrążeniach. Jednak jeśli nie posiadamy tej umiejętności można wykonać golf na drutach prostych, pamiętając o tym, aby szew schował się po wywinięciu golfu. Szew w małym stopniu zmniejsza elastyczność dlatego polecam metodę bezszwową.




3. ZSZYWANIE ŚCIĄGACZA - umiejętne wykonanie pozwala na piękne wykończenie robótki. Jeśli macie problem z estetycznym zszyciem ściągacza polecam Wam ten film (klik).

4. RZĘDY SKRÓCONE - pomagają ładnie ukształtować karczek. W przypadku tego ocieplacza rzędy skrócone tworzyłam przez owijanie oczka lewego. W skrócie opisze metodę  poniżej.


Dla lepszego uwidocznienia całego procesu wykorzystałam dwa kolory włóczki. Na samym początku wykonałam dwa rzędy ściegiem dżersejowym lewym w kolorze mietowym. Rząd skrócony wykonałam kolorem brzoskwiniowym. Zapraszam do zapoznania się z instrukcją.
  • Przerabiamy oczka lewe do momentu, kiedy mamy wykonać rząd skrócony.

  • Przekładamy oczko lewe z lewego drutu na prawy bez przerobienia. Włóczkę mamy z przodu robótki. 

  • Włóczkę oplatamy wokół oczka (nieprzerobionego) przełożonego na prawy drut. Ważne jest, aby nie owijać oczka zbyt ciasno ani zbyt luźno. Optymalne napięcie nitki to kwestia wprawy. 

  • Oczko owinięte przekładamy na lawy drut. 
  • Odwracamy robótkę, nitkę przekładamy na tył robótki i przerabiamy oczka prawe do końca. Po przerobieniu pierwszego oczka na prawo warto skontrolować wielkośc owinięcia. 

LEWA STRONA NASZEJ ROBÓTKI


WIDOCZNY PODZIAŁ ROBÓTKI 
(kolor brzoskwiniowy - rząd skrócony)
  • W kolejnym rzędzie musimy przerobić oczko lewe razem z owiniętą nitką. Przerabiamy więc oczka lewe do momentu pojawienia sie oczka, które zostało owinięte (żółta strzałka na zdjęciu wskazuje to oczko).
  • Wbijamy drut w pętelkę owijającą od tyłu. Nitkę mamy z przodu robótki.

  • Następnie wbijamy drut w oczko, które było owinięte. Nitka nadal jest z przodu robótki.

  •  Dwie pętelki przerabiamy razem na lewo. Pozostałe oczka przerabiamy do końca rzędu. Na zdjęciu widoczny jest pomarańczowy rząd skrócony.

Kilka dodatkowych informacji na temat ściągacza:
  • rozpoczynamy od oczka brzegowego i dwóch oczek prawych, kończymy w odwrotnej kolejności, 
  • pracujemy na drutach 4 mm i 4,5 mm,
  • pracujemy na 40 oczkach (ocieplacz na ramiona) i 102 zredukowanych do 68 (golf)
Odsyłam również do wcześniejszych wpisów :)


WPISY Z ARCHIWUM:
1. Ocieplacz na szyję i ramiona (klik)
2. Instrukcja wykonania ocieplacza na szyję i ramiona (klik)

Komentarze

  1. Świetny jest ten ocieplacz. Lubię takie dodatki, można nosić na koszulę, ramoneskę, czy też płaszczyk.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny. Przydałby się córci, a i moja mama spoglądała mi przez ramię i powiedziała, że by się jej przydał :) A może byś miała ochotę zrobić kursik (coś ala robimy razem) szczegółowo krok po kroku dla początkujących od wyliczenia rozmiaru, po wykonanie wraz z fotami. Rzędy skrócone już by były gotowe (bo tu są) -tylko je przenieść do kursu. Czasu do następnej zimy dużo -może bym dała radę z czasem choć jeden zrobić :)
    Pozdrawiam Izabela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. We wpisie podałam link do instrukcji jak wykonać taki ocieplacz :)

      Usuń
  3. Ten, kto pierwszy zrobił taki komin, powinien dostać Nagrodę Nobla :) Są one rewelacyjne! :) A Twój jest świetny!

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ładny i praktyczny. Często jest mi zimno w szyję i lubię takie dodatki

    OdpowiedzUsuń
  5. Sliczny ocieplacz.Takie akcesoria sa praktyczne.Szalik nie sprawdza sie a komin tak.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Super golfik. Ciekawi mnie czy podczas noszenia nie zwija się ta część naramienna. Szkoda, że nie pokazałaś na człowieku jak daleko na ramiona powinien sięgać ten ocieplacz.
    Bardzo, bardzo dziękuję za jasne wytłumaczenie rzędów skróconych. Pozdrawiam m

    OdpowiedzUsuń
  7. Iwonko, otulacz piękny i otulaśny. Opisy techniczne bezcenne. Super,że so takie osoby jak Ty, które chętnie się dzielą wiedzą i doświadczeniem i chce im się robić tutoriale. Są bardzo potrzebne!!! Chwała Ci za to.Niedawno odkryłam przy okazji jakiegoś projektu nowy sposób-German short rows: https://www.youtube.com/watch?v=i_6Pjl20zKA. Pozdrawiam wiosennie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny opis rzędów skróconych,
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Super ekstra! Moja Babcia kiedyś mi taki wydziergała. Bardzo praktyczna i ładna forma ocieplania szyi i ramion !

    OdpowiedzUsuń
  10. Ocieplacz świetny, ale jakość wykonania pozostawia wiele do życzenia. Te krzywe oczka...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak wygląda wzór ściągacza podwójnego. Jeśli nie lubisz takiego efektu możesz wykorzystać oczka przekręcane lub ściągacz angielski.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jak zrobić czapkę z nausznikami?

Zawsze zaczynam od zrobienia nauszników, które robię jednocześnie. Czapka powstała z pojedynczej nitki włóczki Puchatka (100% anilana, 100 g/147 m).

Wykonanie:
Na druty 4 mm nabieram po 5 oczek + 2 oczka brzegowe. Cały czas pracujemy oczkami prawymi (ścieg francuski).

rząd 1:1 o.b., 5 o.p. 1 o.b.
rząd 2:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 3 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 7 oczek + 2 oczka brzegowe)
rząd 4:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 5 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 9 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 6:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 7 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 11 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 8:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 9 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 13 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 9-17: 1 o.b., 13 o.p. 1 o.b.

rząd 18:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 11 o.p., dodajemy jedno oczko, 1 o.p., 1 o.b.(mamy 15 oczek + 2 oczka brzegowe)

rząd 20:1 o.b., 1 o.p., dodajemy jedno oczko, 1…

Jak zrobić rękawiczki z pięcioma palcami?

Oddając kiedyś płaszcz do szatni, zobaczyłam na dłoniach nieznajomej dziewczyny kremowe rękawiczki z motywem, którego nie potrafię teraz w całości odtworzyć. Pamietam jednak, że pani obsługująca mnie i nieznajomą również nie kryła zachwytu nad tym arcydziełem. Wtedy nie wyobrażałam sobie, że kiedykolwiek będę potrafiła stworzyć coś podobnego.     Mijały miesiące, a rękawiczki na trwałe wbiły się w moją pamięć. Uznając jednak ich wykonanie za zbyt trudne, nawet nie podejmowałam próby nauki.     Aż nadszedł czas, gdy Zielona Dusza podsunęła mi książkę o robótkach z opisem pracy nad rękawiczkami. Wtedy stworzyłam plan. W czasie gdy ja przeszukiwałam stare zbiory włóczki, Pan X odwiedzał pasmanterie w celu zakupu odpowiednich drutów.  Zaopatrzona we wszystkie potrzebne sprzęty, a także obawę zasiadłam do pracy. I zakochałam się w tym dzierganiu...   Kremowe rękawiczki to już kolejna para, która wyszła spod mojej reki. Została stworzona na specjalne zamówienie mojej Rogatej Bratniej Duszy.

RĘK…

Jak zrobić czapkę z motywem warkocza - instrukcja.

CZAPKA Z MOTYWEM WARKOCZA


Materiały: - 100 gram, włóczka Kotek, 100 % akryl, 300 m / 100 g,  50 w kolorze khaki (zgniła zieleń) i  złotej (musztardowa) - druty 5,5 mm, - igła, - nożyczki,
Wykonanie: 1. Na druty nabieramy nitką podwójną 60 oczek + 2 oczka brzegowe i przerabiamy 8 rzędów ściągaczem pojedyńczym.

2. Zmieniamy włóczkę na musztardowąi przerabiamy dziewiąty rząd oczkami prawymi, wyrabiając z każdego oczka lewego dwa prawe. Tym sposobem liczba oczek zwiększa się do 90 (+2 oczka brzegowe). Zawsze stosuję ten zabieg, jeśli wprowadzam warkocze do wzoru, ponieważ moje włóczkowe warkocze zmniejszają obwód czapki. 

3. W 10 rzędzie przerabiam oczka następująco (lewa strona czapki): *12 oczek lewych, 6 oczek prawych*, ten schemat powtarzam do końca rzędu.  W mojej czapce zastosowałam warkocze na 12 oczek prawych, które będą biegły z prawej strony czapki, dlatego gdy jestem na lewej stronie czapki muszę te oczka przerobić jako lewe. W mojej czapce będzie 5 warkoczy.

4. W 11 rzędziekrzyżujem…